c S
Dnevne novosti

TIH i GONG: u kampanji potrošeno 26 milijuna kuna

05.12.2011 07:22 ZAGREB, 2. prosinca 2011.(Hina), Procjena vrijednosti oglasnog prostora, koju je za udruge GONG i TIH radila agencija Promocija plus, pokazala je da su stranke, koalicije i nezavisne liste u pretkampanji i kampanji trebale potrošiti 26 milijuna kuna, od čega HDZ nešto više od 37 posto, a Kukuriku koalicija nešto manje od 36 posto.

HDZ je, prema procjeni, na pretkampanju i kampanju, odnosno od 15. listopada do 26. studenoga, s javnom objavljenim popustima i bez PDV-a, na oglašavanje trebao potrošiti 9,7 milijuna kuna, a Kukuriku koalicija 9,2 milijuna kuna, izvijestili su na konferenciji za nevladine organizacije GONG i Transparency International Hrvatska (TIH), napominjući da prikazani iznosi ne predstavljaju iznose koje su stranke i nezavisne liste stvarno i platile za troškove oglašavanja jer je moguće da ne sadrže sve popuste.

Od ostalih sudionika izbora, prema procjeni vrijednosti oglasnog prostora, milijunski iznos još su prešli HSS s 2,5 milijuna kuna i Nezavisna lista Milana Bandića s 1,2 milijuna kuna. Predstavnici udruga rekli su da se kod HDZ-a i Kukuriku koalicije razlikuje procijenjena vrijednost oglasnog prostora od troškova koje su ti izborni sudionici naveli u financijskim izvještajima, dok kod ostalih sudionika izbora nema značajnijih odstupanja.

GONG i TIH nisu iznijeli kolika je razlika između procijenjene vrijednosti kampanje i iznosa koje su HDZ i Kukuriku koalicija naveli u svojim financijskim izvješćima, ali navode da je riječ o milijunskim iznosima. Drže da je razlika u procijenjenom iznosu vrijednosti kampanje i službenih izvješća proizlazi iz toga što su HDZ i Kukuriku koalicija vjerojatno od oglašivača dobile popuste na količinu oglasa. Smatraju da cjenici i popusti po kojima su dogovarane cijene oglasnog prostora predstavljaju moguće "sive zone".

Izvršni direktor GONG-a Dragan Zelić stoga je pozvao izborne sudionike da objave po kojim su cjenicima i uvjetima dobili te popuste kako se ne bi, kako je rekao, ispostavilo da je to netko drugi platio. TIH i GONG drže da stranke ne bi smjele imati popuste na količinu oglasnog prostora.

Predsjednik TIH-a Nikola Kristić ustvrdio je da netransparentnost cjenika i popusta dovodi do toga da podatci nisu provjerljivi i onemogućuje kvalitetan nadzor financija kampanja. Udruge su ocijenile da su stranke ostvarile vidljiv napredak u transparentnosti financiranja izbornih kampanja.

Također su pohvalile Državno izborno povjerenstvo (DIP) ocjenivši da to tijelo postavlja prihvatljive standarde transparentnosti financiranja kampanja. TIH i GONG od nove vlasti očekuju da odmah krenu u poboljšanje zakonskog okvira u smislu transparentnosti cjenika i uvjeta pod kojima su dogovarane cijene oglašavanja kao i jačanje kapaciteta tijela nadležnih za provedbu i nadzor izbornih aktivnosti.