c S
Dnevne novosti

Jovanović: izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju za bolje škole

31.05.2012 07:20 ZAGREB, 30. svibnja 2012.(Hina), Izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi imaju zadatak stvoriti preduvjete za kvalitetniji rad u školama, s posebnim naglaskom na prilagodbu pojedinih odredbi u korist učenika i škole za bolje znanje učenika koji neće učiti samo za ocjenu nego i za život, rekao je u srijedu Željko Jovanović, ministar znanost, obrazovanja i sporta.

Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi donesen je 2008. i mijenjao se četiri puta, no njegova provedba pokazala je da određene odredbe još nisu dovoljno jasno definirane, rekao je Jovanović na konferenciji za novinare, napomenuvši kako se u praksi pojavilo 28 konkretnih problema u vezi njega. Jovanović najviše rasprave očekuje oko izmjene po kojoj nastavnici nemaju obvezu zaključivanja ocjena na polugodištu već bi pratili učenike tijekom cijele godine, a roditelje obavještavali o uspjehu učenika nekoliko puta tijekom godine. To je jedan od bitnih koraka prema e-imenicima kao dobrom načinu za unaprjeđivanje komunikacije škole i roditelja, ustvrdio je.

Upitan da komentira kritike na takvu mogućnost, Jovanović je rekao da se veseli svim primjedbama sindikata i kako očekuje njihov aktivan doprinos po svim temama, a da će se po isteku javne rasprave, nakon 14. lipnja, vidjeti kakvo će biti konačno rješenje. Važnim smatra i izmjenu koja bi učenicima strukovnih škola koji su završili obrazovanje u trećem razredu omogućilo da zadrže status redovnog učenika, a ne da kao dosad, moraju ići na učilišta ili večernje škole te za to plaćati šest do osam tisuća kuna. Jovanović smatra da će izmjene donijeti i kvalitetnije upravljanje školskim ustanovama jer je jedan od problema, napomenuo je, bilo zapošljavanje kada su se ravnatelji nerijetko ponašali poput faraona i bez konzultacija sa školskim odborom donosili odluke utemeljene na političkim i rođačkim vezama.

Također, zakonom bi se omogućio transparentan i demokratičan način imenovanja ravnatelja kako bi se neke od njih spriječilo da bez vrednovanja njihova rada osiguraju reizbor, već da ih se izabire na temelju stajališta tijela koja su izabrala članove školskoga odbora. Zakon predviđa i osnivanje potpuno novog stručnog i strateškog tijela, Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje koje bi imenovao Hrvatski sabor na prijedlog Vlade. Time pokazujemo da Ministarstvo razmišlja strateški i da je struka na prvom mjestu, rekao je Jovanović. O novostima koje donosi Zakon govorile su i pomoćnica ministra za odgoj i obrazovanje Ankica Nježić te Vera Šutalo, načelnica u Ministarstvu.

Postojeći Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi izazivao je silne poteškoće jer su mnoge odredbe bile nejasno definirane, mnoge su bile dvosmislene i nisu mogle u praksi davati kvalitetna rješenja, a jedini iskorak bio je da poslušamo pedagošku praksu i učinimo te odredbe sadržajnima, istaknula je Šutalo. Još puno toga treba promijeniti, a sada ne želimo unijeti nemir u zbornice, već pomoći učenicima, ravnateljima i nastavnicima, kao i nama u Ministarstvu da lakše donosimo pravednije odluke, dodala je. Izmjene bi omogućile fleksibilnije utvrđivanje mreže škola i programa na način da svaka izmjena ne mora ići u proceduru Vlade, već se predlaže operativnije rješavanje izmjena i dopuna mreže na razini Ministarstva, a o prijevremenom upisu ili odgodi upisa u prvi razred osnovne škole odlučivali bi stručno školsko povjerenstvo i stručno povjerenstvo ureda državne uprave.

Među ostalim, česta zlouporaba učenika koji su zbog negativne ocjene prelazili u drugu školu pri kraju godine riješile bi se odredbom kojom bi se ispis mogao obaviti do 31. ožujka tekuće školske godine, dok će se preciznije i definirati mogućnost ponavljanja određenih razreda srednje škole, tako da svi imaju pravo ponavljati najviše dva puta, a isti razred jedanput osim u iznimkama. Jasnije će se definirati pokretanje postupaka protiv radnika odnosno pravomoćnih presuda, kao i zasnivanje te prestanak radnog odnosa u školi kako ne bi došlo do zapošljavanja nestručnog osoblja. Zakonom se propisuje mogućnost izvođenja nastave na nekom od svjetskih jezika uz odobrenje Ministarstva, definiraju se uvjeti i način primjene odabira stranog jezika u školama, kao i način učenja stranoga jezika u slučaju preseljenja učenika u drugu školu.