c S
U središtu

Reklame uz javne ceste

12.12.2011 Novi Zakon o cestama, za razliku od njime derogiranog Zakona o javnim cestama, na stroži način regulira pravila u vezi postavljanja reklama uz javne ceste, što se izravno odražava na tvrtke koje se bave vanjskim oglašavanjem.

Novim Zakonom o cestama (NN 84/11) bitno se nepovoljnije uređuje pitanje postavljanja reklama uz javne ceste. Naime, bivšim Zakonom o javnim cestama, i to člankom 42. bilo je propisano da na autocesti i zaštitnom pojasu autoceste nije dopušteno postavljanje reklama, osim na odmorištima autocesta i to na način da se ne ugrožava sigurnost prometa na autocesti, dok na ostalim javnim cestama i zaštitnom pojasu uz javnu cestu nije bilo dopuštano postavljanje reklame na mjestima na kojima bi zbog svog sadržaja, položaja te odnosa prema javnoj cesti reklama ugrožavala sigurnost prometa.

Zaštitni pojas, prema tom Zakonu, bio je za autoceste 40 m, ceste namijenjene isključivo za promet motornih vozila ili brze ceste 35 m, državne ceste 25 m, a županijske ceste 15 m.

Sada je regulativa prilično postrožena. Naime, člankom 59. novog Zakona o cestama propisano je da na cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila i brzoj cesti u smislu zakona kojim se uređuje sigurnost prometa na cestama te na autocesti, kao i na pripadajućem zaštitnom pojasu, nije dopušteno postavljanje reklama, osim na odmorištima, i to na način da se ne ugrožava sigurnost prometa na autocesti.

Za postavljanje reklama uz javnu cestu zaštitni pojas sada iznosi 100 m. Na ostalim javnim cestama i zaštitnom pojasu uz javnu cestu nije dopušteno postavljanje reklame na mjestima na kojima bi zbog svog sadržaja, položaja te odnosa prema javnoj cesti reklama ugrožavala sigurnost prometa, s tim da suglasnost za postavljanje reklama na tim javnim cestama daje pravna osoba koja upravlja javnom cestom, odnosno koncesionar.

Ovako postroženo rješenje postavljanja reklama uz javne ceste predlagač Zakona o cestama obrazložio je potrebom postizanja višeg stupnja zaštite sigurnosti prometa na cestama.

Također, Zakonom o cestama propisane su i novčane kazne za kršenje pravila iz navedenog članka 59. toga Zakona. Tako je člankom 113. propisano da će se novčanom kaznom od 30.000,00 do 75.000,00 kuna kazniti za prekršaj pravna osoba koja upravlja javnom cestom, odnosno koncesionar ako postavi reklame protivno odredbi članka 59. Zakona, a za taj prekršaj kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi koja upravlja javnom cestom odnosno koncesionaru novčanom kaznom od 2.000,00 do 8.000,00 kuna.

Nadalje, člankom 114. istog Zakona propisano je da će se novčanom kaznom od 10.000,00 do 30.000,00 kuna kazniti za prekršaj pravna ili fizička osoba ako postavi reklame protivno odredbi članka 59., a za isti prekršaj kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000,00 do 8.000,00 kuna.

U prijelaznim odredbama Zakona o cestama (članak 137.) propisano je da je osoba, koja je na javnoj cesti odnosno zaštitnom pojasu uz javnu cestu postavila reklamu suprotno odredbi članka 59., dužna istu ukloniti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu toga Zakona (Zakon je stupio na snagu 28. srpnja 2011.), a pravna osoba koja upravlja javnom cestom odnosno koncesionar, za uklonjene reklame na javnoj cesti, za koje je kod postavljanja bila unaprijed naplaćena ukupna ugovorena naknada, izvršit će razmjerni povrat dijela naknade.

U praksi su zbog nove regulative oglašivačima nastali veliki problemi. Naime, tvrtke koje se bave vanjskim oglašavanjem ističu da im prijeti propast zbog Zakona o cestama i njegove odredbe da se reklame uz autoceste moraju pomaknuti najmanje 100 metara od javne ceste. Na tu "pogibelj" Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture upozorilo je 11 tvrtki koje imaju reklamne panoe uz autoceste. Koliko se da iščitati iz medija, te će tvrtke podnijeti i ustavnu tužbu protiv sporne odredbe Zakona o cestama. Također, tvrtke koje imaju reklame uz autoceste prema tom Zakonu moraju o svom trošku premjestiti svoje stupove na kojima su megaplakati, 100 metara od autoceste.

No, osim što im je to trošak, to poništava i njihove dosadašnje investicije u gradnju stupova na kojima su reklame površine 60 četvornih metara, a svaki takav stup stoji oko 250.000 kuna. Premještanje reklama na 100 metara od autoceste besmisleno je, kako naglašavaju tvrtke za oglašavanje, jer nitko se neće htjeti oglašavati na tako daleko postavljenim panoima jer ih nitko neće moći vidjeti.