c S
U središtu

Nove mjere u borbi protiv pušenja

15.07.2013 Zakonom o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda, koji je na snazi od 6. studenoga 2008., u cilju zaštite zdravlja građana utvrđene su mjere za smanjenje i ograničavanje uporabe duhanskih proizvoda, štetnih sastojaka cigarete i obvezne oznake na pakiranjima duhanskih proizvoda te preventivne mjere protiv pušenja.

Budući da je danas u potpunosti znanstveno dokumentirano da su pušenje, kao i ostali načini uporabe duhana, vodeći preventabilni uzrok smrtnosti i prerane smrti, na globalnoj razini i u pojedinim zemljama posljednjih godina intenzivirano je donošenje politike mjera kontrole i uporabe duhanskih proizvoda, te su pooštrene restrikcije.

Ovaj proces već je započeo, pri čemu mnogi pušači svjesno odlučuju da neće pušiti u određenim privatnim prostorijama ili pred djecom. Treba ići korak dalje na način da se duhan još više skloni od pogleda. Spriječiti ljude, u prvom redu djecu i mlade, da počnu koristiti duhan zahtijeva koordiniranu aktivnost koja uključuje partnerski pristup države, nevladinih organizacija, lokalnih zajednica i poduzetnika. Navedeno zahtijeva niz mjera na sljedećim ključnim područjima:

- smanjiti utjecaj promidžbe duhana,

- podići svijest o učincima duhanskog dima na zdravlje pušača i nepušača – javnim informiranjem i edukacijom i

- ograničiti dostupnost duhana djeci i mladima.

Stoga je u saborskoj proceduri Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda, s Konačnim prijedlogom Zakona kojim se Zakon dorađuje u svrhu smanjenja pušenja kod postojećih pušača, ali osobito u cilju smanjenja inicijacije kod mladih ili maloljetnih osoba, čime se Zakon usklađuje s Direktivom 2001/37/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2001. o usklađivanju zakona i drugih propisa država članica o proizvodnji, predstavljanju i prodaji duhanskih proizvoda (SL L 194, 18.7.2001.).

Prema novoj odredbi članka 9. stavka 2. Zakona predlaže se zabraniti izravna i neizravna promidžba duhanskih proizvoda, te precizirati odredbe koje se odnose na neizravnu promidžbu duhanskih proizvoda.

Također, u praksi je jedno od uočenih pitanja zabrana izlaganja pojedinačnih pakiranja cigareta, kao i izlaganja ostalih duhanskih proizvoda na vidljivim pozicijama na mjestima gdje se prodaju duhanski proizvodi, što je dovelo do različite prakse sankcioniranja takvog ponašanja od nadležnih tijela, a time i do pravne nesigurnosti svih subjekata na tržištu.

U okviru mjera za smanjenje i ograničavanje duhanskih proizvoda, odredbom članka 11. stavka 8. Zakona predlaže se zabraniti prodaja duhanskih proizvoda iz automatskih naprava, s time da se od zabrane izuzmu elektronički kiosci za prodaju duhanskih i drugih proizvoda uz elektroničku autorizaciju i identifikaciju kupca. Time se ujedno uvodi apsolutna zabrana prodaje duhanskih proizvoda putem interneta, bez iznimke za onu prodaju koja bi uključivala „elektroničku autorizaciju i identifikaciju kupca“. S obzirom da tehnologija autorizacije i identifikacije kupca na elektroničkim kioscima pruža puno manju sigurnost da će maloljetnicima biti onemogućen pristup duhanskim proizvodima, nego što je to slučaj kada prodaju obavlja osoba, opravdano je uvesti potpunu zabranu prodaje duhanskih proizvoda iz automatskih naprava bilo koje vrste.

Prijedlogom izmjena i dopuna Zakona na kraju je propisano da su gospodarski subjekti koji se bave trgovinom duhanskih proizvoda na malo i upravljanjem elektroničkim kioscima, obvezni svoj rad i poslovanje uskladiti s odredbama o zabrani izravne i neizravne promidžbe duhanskih proizvoda te zabrani prodaje duhanskih proizvoda iz automatskih naprava, u roku od dva mjeseca od dana stupanja na snagu izmjena i dopuna Zakona.