c S
U središtu

Agencija za ozakonjenje nezakonito izgrađenih zgrada

29.11.2013 Dana 22. studenoga 2013., Hrvatski sabor donio je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama kojim je uređeno osnivanje Agencije za ozakonjenje nezakonito izgrađenih zgrada – AZONIZ.

Prema članku 7. Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama, Agencija se osniva za „praćenje i ubrzanje procesa ozakonjenja zgrada te postizanje ravnomjerne opterećenosti nadležnih upravnih tijela s tim u vezi“.

Ministrica graditeljstva i prostornoga uređenja kao osnovni razlog za osnivanje Agencije navodi slabe rezultate koje su postigla nadležna upravna tijela u rješavanju zaprimljenih zahtjeva građana. Prema statistici koju je prikupilo ministarstvo, neki uredi nisu do sada uspjeli riješiti niti 3% predmeta te bi se ovim tempom posljednja rješenja izdala za otprilike 16 godina. Budući da to nije u skladu sa svrhom Zakona o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama (u nastavku: Zakon), jedino rješenje, prema tvrdnjama ministarstva, bilo je osnivanje Agencije koja bi omogućila da se proces legalizacije zgrada u Republici Hrvatskoj završi do kraja 2015. godine.

Na saborskoj sjednici koja je prethodila glasovanju ministrica je najavila da će se u novoj Agenciji ljudi zapošljavati po potrebi, ali nikako više od 160 i to isključivo na određeno vrijeme. Novim člankom 37.a Zakona određeno je da: „Agencija prestaje s radom završetkom ozakonjenja zgrada na temelju ovoga Zakona“.

Agencija obavlja sljedeće poslove s javnim ovlastima (članak 37.d Zakona): - provodi postupak i donosi rješenja o izvedenom stanju u slučajevima propisanim Zakonom, - priprema rješenja o visini naknade za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru za predmete u slučajevima iz podstavka 1. ovoga članka, te ih dostavlja jedinici lokalne samouprave na čijem se području nalazi zgrada, - prati stanje rješavanja zahtjeva za ozakonjenje zgrada u županijama i gradovima, - predlaže Ministarstvu, županijama i gradovima mjere u svrhu poboljšanja učinkovitosti rješavanja zahtjeva za ozakonjenje zgrada, - evidentira ozakonjene zgrade u informacijskom sustavu prostornog uređenja, - prati naplatu naknada za zadržavanje nezakonito izgrađenih zgrada u prostoru po izdanim rješenjima, - obavlja i druge poslove određene zakonom. Nadležna upravna tijela dužna su Agenciji dostavljati sve podatke i dokumente potrebne za njezin rad.

Osim osnivanja Agencije, drugi razlog za izmjene i dopune Zakona bio je osnivanje Registra za potrebe praćenja donošenja rješenja o izvedenom stanju kojeg će voditi sama Agencija. Nadležna upravna tijela dužna su po pravomoćnosti rješenja o izvedenom stanju unijeti podatke o tom rješenju u Registar. Registriranje pravomoćnih rješenja do donošenja ovog zakona bilo je dobrovoljno, međutim, prema tvrdnji ministrice, neki uredi oglušili su se na molbe ministarstva za registraciju pa je ovim Prijedlogom zakona registriranje postalo obvezno.

Većina saborskih zastupnika koja je sudjelovala u raspravi o ovom Prijedlogu zakona pozdravila je odlučnost ministarstva graditeljstva u rješavanju iznimno velikog broja pristiglih zahtjeva građana (cca 820.000). Kritike su bile upućene na račun novog zapošljavanja u državnoj upravi i činjenicu da se ministarstvo odlučilo na osnivanje Agencije umjesto da je, prema njihovom mišljenju, potaklo nadležna upravna tijela na učinkovitije rješavanje predmeta te ih po potrebi popunilo educiranim kadrom.

Neven Brkić, mag. iur