c S
U središtu

Posebni oblici prodaje

23.03.2015 Novi Zakon o zaštiti potrošača, koji je u potpunosti stupio na snagu 1. siječnja 2015., donosi određene novosti koje bi trebale zaštititi potrošače od lažnih popusta. Tako su sva sniženja nazvana „posebnim oblicima prodaje“ i obuhvaćaju akcijsku prodaju, rasprodaju, sezonsko sniženje, prodaju proizvoda s greškom i prodaju proizvoda kojima istječe rok uporabe.

Zakon o zaštiti potrošača, dakle, na cjelovit način definira različite posebne oblike prodaje u kojima se roba i usluge prodaju po jeftinijoj cijeni od one u redovnoj prodaji. Posebna prodaja obuhvaća, među ostalim, akcijsku prodaju, rasprodaju, sezonsko sniženje, prodaju proizvoda s greškom i prodaju proizvoda kojima istječe rok uporabe, s time da trgovac može koristiti i druge nazive različite od navedenih. U svakom slučaju, za vrijeme trajanja nekog od posebnih oblika prodaje, trgovac je dužan istaknuti cijenu u redovnoj prodaji i cijenu tijekom trajanja posebnog oblika prodaje. Prikazat ćemo svaki od tih oblika prodaje.

Akcijska prodaja je prodaja određenih proizvoda u razdoblju ne duljem od 30 dana po cijeni koja je niža od cijene tog proizvoda u redovnoj prodaji. Z vrijeme trajanja akcijske prodaje proizvodi moraju biti jasno, vidljivo i čitljivo označeni riječima „akcija“ ili „akcijska prodaja“. Pri oglašavanju akcijske prodaje trgovac je dužan navesti njezino trajanje.

Rasprodaja je prodaja proizvoda po nižoj cijeni u slučaju:

– prestanka poslovanja trgovca

– prestanka poslovanja u dosadašnjim poslovnim prostorijama

– prestanka prodaje određenog proizvoda iz predmeta poslovanja trgovca

– kad je poslovanje trgovca ozbiljno ugroženo

– obavljanja složenijih građevinskih radova unutar ili na poslovnim prostorijama.

Sezonsko sniženje je prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone, i to najviše tri puta godišnje. Započinje u razdoblju između 27. prosinca i 10. siječnja, 1. i 15. travnja, odnosno 10. i 25. kolovoza i može trajati najdulje 60 dana. Ako u tom razdoblju nisu prodani svi proizvodi, trgovac može nastaviti s prodajom proizvoda po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, s time da takvu prodaju nije dopušteno oglašavati kao sezonsko sniženje. Kod sezonskog sniženja postoji jedno specifično pravilo - ako se sezonsko sniženje iskazuje u postotnom rasponu, najveći postotak na početku sezonskog sniženja mora se odnositi na najmanje jednu petinu količine svih proizvoda koji se prodaju na sezonskom sniženju. Ako je cijena proizvoda koji se prodaje na sezonskom sniženju umanjena više puta, trgovac može (dakle, ne mora) jasno, vidljivo i čitljivo označiti sve izmjene cijena tijekom sezonskog sniženja.

Proizvod s greškom. Ako trgovac prodaje proizvod koji ima grešku, mora jasno, vidljivo i čitljivo označiti na proizvodu ili na prodajnom mjestu da je riječ o prodaji proizvoda s greškom te upoznati potrošača u čemu se sastoji greška na proizvodu. U praksi se često pored oštećenja nalijepi naljepnica s oznakom strelice koja upućuje na nedostatak.

Proizvod kojem istječe rok uporabe je proizvod koji se prodaje po nižoj cijeni od cijene u redovnoj prodaji jer mu istječe rok uporabe i mora imati dodatno jasno, vidljivo i čitljivo istaknut krajnji rok uporabe.