c S
U središtu

Još stroži Zakon o sigurnosti prometa na cestama

17.11.2010

promet

Hrvatska Vlada sa sjednice održane 5. studenoga 2010., Hrvatskom saboru uputila je izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Naime, tijekom primjene tog Zakona ustanovljena je potreba za određenim izmjenama i dopunama kako bi se još preciznije i detaljnije regulirala problematika prometa na cestama te pridonijelo povećanju sigurnosti prometa. Također, neke izmjene Zakona odnose se na usklađivanje s Odlukom Ustavnog suda RH broj: U-I-3084/2008, od 7. travnja 2010.

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama nastoje se, osim uvodno rečenog, popuniti pravne praznine koje sada postoje te detaljnije i preciznije regulirati odnose, prvenstveno na području registracije i odjave vozila, ali i parkiranja, isključenja vozača iz prometa te uvjeta kojima moraju udovoljavati osobe koje obavljaju poslove ovlaštenog ispitivača iz nastavnog predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila i Upravljanje vozilom.

Izmjene se predlažu i u odredbama kojima su propisana posebna ograničenja kojima su podvrgnuti mladi vozači, kako bi se, u prvom redu, izbjegle nedoumice vezane za pitanje istovjetnosti ovih ograničenja s ograničenjima kojima su bili podvrgnuti tzv. „vozači početnici“, sukladno odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 105/04), ali i radi držanja koraka s tehnološkim razvojem i povećanjem prosječne snage motora osobnih automobila.

Izmjene koje zahtijevaju višu razinu odgovornosti predlažu se u dijelu Zakona kojim se regulira kretanje pješaka i biciklista, korištenje zaštitne kacige i reflektirajućeg prsluka, što će znatno doprinijeti povećanju razine sigurnosti ovih sudionika u prometu.

Navest ćemo najveći i najznačajniji dio novina koje se Prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama predlažu:

- stroža sankcija (novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora u trajanju do 60 dana) za vozača koji se vozilom na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila kreće kolničkom trakom namijenjenom za promet vozila iz suprotnog smjera, odnosno u suprotnom ili zabranjenom smjeru, zbog povećane društvene opasnosti koju predstavlja takvo ponašanje;

- proširenje prekršajne odgovornosti i na vozača koji zaustavi ili parkira vozilo na mjestu na kojem bi ono ugrožavalo sigurnost drugih sudionika u prometu ili predstavljalo smetnju za normalan tok prometa ili kretanje pješaka, novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna;

- postrožuju se odredbe o zaustavljanju i parkiranju vozila tako da se proširuje prekršajna odgovornost i na druge osobe osim vozača te se propisuju i drugi dijelovi ceste na kojima vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo;

- vozač je dužan umjesto dugih svjetala za osvjetljavanje ceste upotrebljavati kratka svjetla i kada vozilom prolazi pored samo jednog pješaka;

- vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti mora biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom;

- detaljno se propisuju uvjeti kojima mora udovoljavati zaštitna kaciga koju su vozači motocikla, mopeda, lakog četverocikla bez zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osobe koje se prevoze na tim vozilima dužne nositi na glavi;

- propisuje se obaveza pješaka da uvijek kada se kreću kolnikom noću ili danju u slučaju smanjene vidljivosti moraju biti označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom;

- jasnije se propisuju radnje koje vozač na autocesti ne smije poduzimati i time dovoditi u opasnost druge sudionike u prometu (na autocesti vozač ne smije vozilom prelaziti iz trake u traku (slalom vožnja), pretjecati trakom za zaustavljanje vozila u nuždi, kretati se na način da ne drži potreban razmak, požurivati vozila ispred sebe davanjem svjetlosnih ili zvučnih znakova ili na neki drugi način niti izvoditi bilo koju drugu radnju kojom ugrožava ili dovodi u opasnost druge sudionike u prometu). Ako se ipak odluče za takvo ponašanje, vozači će biti „lakši“ za 2000 kuna;

- preciznije se definira zabranjena količina alkohola biciklista, mopedista ili motociklista, koncentracijom u krvi iznad 0,50 g/kg, te se propisuje zabrana prevoženja osoba koje su pod utjecajem lijekova na kojima je označeno da se ne smiju uzimati za vrijeme vožnje ili određeno vrijeme prije započinjanja vožnje;

- propisuje se novčana kazna od 700 kuna za vozača koji, prije uključivanja u promet, ne očisti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu;

- sukladno Odluci Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3084/08, od 7. travnja 2010. godine, propisuju se koncentracije alkohola koje pojedine kategorije vozača smiju imati. Tako je za vozače profesionalnih kategorija C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E i H, mlade vozače i vozače vozila B kategorije kojima je upravljanje vozilom osnovno zanimanje (taksisti, vozači hitne pomoći, vozači u tvrtkama i tijelima državne vlasti itd.), u vrijeme kada obavljaju te poslove propisano da uopće ne smiju u krvi imati alkohola niti imati u organizmu droga ili lijekova na kojima je označeno da se ne smiju upotrebljavati za vrijeme vožnje ili određeno vrijeme prije započinjanja vožnje.

Za ostale vozače (dakle, najveći broj vozača u Republici Hrvatskoj) propisano je da ne smiju upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom ako u organizmu imaju droga ili lijekova na kojima je označeno da se ne smiju upotrebljavati za vrijeme vožnje ili određeno vrijeme prije započinjanja vožnje ili ako u krvi imaju alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka. Dakle, za razinu do 0,5 promila alkohola u organizmu ti vozači više se neće kažnjavati niti u kojem slučaju;

- određuje se minimalna dob od navršene 21 godine za upravljanje novouvedenih D1 i D1+E kategorija vozila. U novu kategoriju vozila D1 spadaju motorna vozila projektirana i izrađena za prijevoz najviše 16 putnika uz vozača i čija maksimalna duljina nije veća od 8 m. Motorna vozila te kategorije mogu se kombinirati s prikolicom čija najveća dopuštena masa nije veća od 750 kg. U kategoriju vozila D1+E spadaju kombinacije vozila kada vučno vozilo kategorije D1 i njegova prikolica ima najveću dopuštenu masu veću od 750 kg, ne dovodeći u pitanje odredbe propisa o tipnom odobrenju za dotična vozila.

Propisuje se i posjedovanje vozačke dozvole kategorije C najmanje dvije godine kao uvjet za stjecanje prava na upravljanje vozilima D1 i D1+E kategorije. Vozačka dozvola D1 i D1+E kategorije imat će rok važenja 5 godina. Također, inozemna vozačka dozvola za upravljanje motornim vozilima D1 kategorije neće se priznati osobama koje nemaju 21 godinu života;

- mijenjaju se odredbe kojima se propisuju ograničenja najveće dopuštene brzine kojom mladi vozači smiju upravljati vozilom u prometu na cesti, te se od tih ograničenja izuzima moped, koji, sukladno svojim konstrukcijskim karakteristikama, može razviti brzinu od najviše 50 km/h, dok je sada propisano ograničenje brzine za mlade vozače 40 km/h.

Također, jasnije se definira vrsta vozila (osobni automobil) na koju se odnosi posebno ograničenje snage motora vozila B kategorije kojim u prometu na cesti smije upravljati mladi vozač, te se isto povisuje na 80 kW, za razliku od sada propisanih 75 kW;

- mijenja se rok važenja međunarodne vozačke dozvole sa pet na tri godine, sukladno Odluci Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj U-I-3084/08, od 7. travnja 2010. godine;

- kada policijski službenik naredbom privremeno oduzima vozačku dozvolu i isključuje iz prometa vozača i instruktora vožnje, prema novom režimu isključit će i vozača koji upravlja vozilom prije stjecanja prava na upravljanje vozilom, koji upravlja vozilom, a nema važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije ili koji upravlja vozilom u vrijeme kad mu je vozačka dozvola privremeno oduzeta ili kad mu je pravomoćnom odlukom nadležnog tijela izrečena zaštitna mjera zabrane upravljanja vozilom određene vrste ili kategorije;

- propisano razdoblje od pet godina za izricanje mjere poništenja vozačke dozvole za upravljanje motornim vozilom svih kategorija vozaču motornog vozila (kojem je izrečena mjera zabrane upravljanja motornim vozilom jer je unutar razdoblja od dvije godine prikupio devet negativnih prekršajnih bodova samo ili pretežito za prekršaje za koje su Zakonom propisana tri negativna prekršajna boda, odnosno kojem je ta mjera izrečena jer je unutar razdoblja od dvije godine prikupio devet negativnih prekršajnih bodova pretežito za prekršaje za koje su Zakonom propisana manje od tri negativna prekršajna boda), koji u tom roku, računajući od isteka izvršenja posljednje mjere zabrane upravljanja motornim vozilom, prikupi devet negativnih prekršajnih bodova, zamjenjuje razdobljem od dvije godine, jer, sukladno odredbama Prekršajnog zakona, negativni prekršajni bodovi pravna su posljedica osude, koji se brišu nakon proteka dvije godine od pravomoćnosti odluke o prekršaju, te uopće nije moguće primijeniti neku pravnu posljedicu prema osobi i nakon pet godina od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju;

- zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom počinje teći od dana dostave obavijesti vozaču o početku primjene mjere;

- podiže se iznos novčane kazne za određene prekršaje: iz članka 57. stavka 7. (propuštanje vozila i prednost prolaska), članka 67. stavka 5. (pretjecanje s desne strane), članka 70. stavka 3. (otpočinjanje ili obavljanje pretjecanja ili obilaženja), članka 72. stavka 2. (pretjecanje drugog vozila u tunelu, na mostu, ispred vrha prijevoja ceste ili u zavoju kad je preglednost ceste nedovoljna) i članka 74. stavka 2. (pretjecanje drugog vozila koje se približava obilježenome pješačkom prijelazu, ili koje prelazi pješački prijelaz i obilaženje vozila koje je stalo radi propuštanja pješaka na tom prijelazu) sa 2.000,00 na 3.000,00 kuna.