c S
U središtu

Uvoz automobila u RH

29.10.2013

Nakon 1. srpnja 2013., unos vozila iz država članica EU provodi se bez bilo kakvih carinskih formalnosti. Uveden je kombinirani sustav
oporezivanja kojim se posebni porez utvrđuje na temelju postotka od prodajne (tržišne) cijene, kao vrijednosnog kriterija i postotka od prodajne (tržišne) cijene ovisno o emisiji CO2, kao ekološkog kriterija.

Danom prijama RH u članstvo Europske unije u potpunosti je stupio na snagu novi Zakon o posebnom porezu na motorna vozila kojim se uređuje plaćanje posebnog poreza na motorna vozila namijenjena za uporabu na cestama u RH. Posebni porez je prihod Državnog proračuna. Pojam „unos motornih vozila“ je svaki unos u Republiku Hrvatsku s teritorija države članice Europske unije, kako je propisano zakonodavstvom Europske unije, osim iz trećih teritorija.

Motorna vozila koja se isključivo pokreću na električni pogon, nisu predmet oporezivanja. Predmet oporezivanja su motorna vozila na koja nije obračunat i plaćen posebni porez u Republici Hrvatskoj i koja se registriraju sukladno posebnim propisima:

1. osobni automobili i ostala motorna vozila konstruirana prvenstveno za prijevoz osoba, uključujući motorna vozila tipa karavan, kombi i trkaći automobili (iz tarifnih oznaka KN: 8703 21, 8703 22, 8703 23, 8703 24, 8703 31, 8703 32, 8703 33 i 8703 90), osim sanitetskih vozila, dostavnih „van“ vozila i vozila posebno prilagođenih za prijevoz osoba s invaliditetom,

2. motocikli (uključujući i mopede), bicikli i slična vozila s pomoćnim motorom, sa ili bez bočne prikolice iz tarifnih oznaka KN: 8711 20, 8711 30, 8711 40, 8711 50 i 8711 90,

3. „pick-up“ vozila s dvostrukom kabinom, neovisno o njihovom razvrstavanju u kombiniranoj nomenklaturi,

4. „ATV“ vozila, neovisno o njihovom razvrstavanju u kombiniranoj nomenklaturi,

5. druga motorna vozila prenamijenjena u motorna vozila iz točke 1., 2., 3. i 4.

Zakonom o posebnom porezu na motorna vozila ukinuta je odredba da se rabljenim automobilima prilikom uvoza naplaćuje trošarina uvećana za 50% (do 1600 ccm) ili čak do 100% (preko 1600 ccm). Trošarine za nove i rabljene automobile sada se računaju prema vrijednosti vozila na dan prve registracije te emisiji CO2. Naime, ranije je sustav oporezivanja motornih vozila u Republici Hrvatskoj bio uređen Zakonom o posebnim porezima na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove prema kojem je porezna osnovica posebnog poreza na osobne automobile, motocikle i zrakoplove bila prodajna cijena bez poreza na dodanu vrijednost ili carinska vrijednost uvećana za iznos carine - pri uvozu. Posebni porez plaćao se u postotku ili fiksnom iznosu + postotak, ovisno o cjenovnom razredu. Tako dobiveni iznos za rabljena vozila uvećavao se za 50% ili čak 100% ovisno o obujmu cilindra. Taj zakon je nekoliko puta mijenjan, no, sadržajno je ostao potpuno neusklađen sa suvremenim potrebama i ciljevima u oporezivanju motornih vozila koji se primjenjuju u državama članicama Europske unije.

Prema novom Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila, osnovica za oporezivanje posebnim porezom na motorna vozila za nova vozila je njihova prodajna cijena (maloprodajna cijena novog motornog vozila sa carinom i porezom na dodanu vrijednost te bez posebnog poreza), dok bi za rabljena vozila to bila tržišna cijena (cijena rabljenog vozila na hrvatskom tržištu na dan utvrđivanja porezne osnovice posebnog poreza na motorna vozila).

Jedna od temeljnih značajki u sustavima oporezivanja motornih vozila u državama članicama Europske unije je emisija ugljičnog dioksida (CO2) izražena u gramima po kilometru, koja je u nekim državama jedini kriterij za oporezivanje. Ova mjera smatra se iznimno važnom zbog smanjenja emisije ugljičnog dioksida i u RH tako da je plaćanje posebnog poreza određeno po kriteriju emisije ugljičnog dioksida (CO2) koji je podijeljen u nekoliko razreda. Prema članku 10. stavak 1. Zakona, posebni porez utvrđuje se na temelju prodajne cijene (nova vozila), odnosno tržišne cijene motornog vozila (rabljena vozila), emisije ugljičnog dioksida (CO2) izražene u gramima po kilometru, obujma motora u kubičnim centimetrima i razini emisije ispušnih plinova.

Porezna obveza nastaje kad:

1. proizvođač ili trgovac izda račun o prodaji motornog vozila osobi koja nije trgovac u smislu ovog Zakona, osim ako trgovac takvo vozilo nabavi za vlastite potrebe.

2. trgovac rabljenim motornim vozilima izda račun o prodaji motornog vozila osobi koja nije trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima u smislu ovoga Zakona, osim ako trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima takvo vozilo nabavi za vlastite potrebe,

3. pravna ili fizička osoba sa sjedištem, odnosno prebivalištem u Republici Hrvatskoj koja nije trgovac ili trgovac rabljenim motornim vozilima u smislu ovoga Zakona unese ili uveze motorno vozilo na područje Republike Hrvatske ili kad trgovac, odnosno trgovac rabljenim motornim vozilima motorno vozilo unese ili uveze za vlastite potrebe.

Ako želite kupiti rabljeno motorno vozilo u nekoj od država članica EU ili ga uvesti iz trećih zemalja, obvezni ste prije podnošenja porezne prijave za obračun i plaćanje posebnog poreza na motorna vozila nadležnom carinskom uredu, obaviti postupak utvrđivanja sukladnosti vozila koji provodi Državni zavod za mjeriteljstvo. Prije samog postupka, ako uz vozilo niste dobili izvornik COC dokumenta (EU certifikat o sukladnosti), trebate od predstavnika proizvođača u RH zatražiti potvrdu proizvođača. Provedbu postupka, provjeru dokumentacije i pregled vozila vrše Centar za vozila Hrvatske i Hrvatski autoklub na ovlaštenim ispitnim mjestima. Po završetku postupka izdaje se Potvrda o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila na kojoj će se nalaziti podatak o prosječnoj emisiji CO2 na temelju koje će se odrediti iznos posebnog poreza. Ako na Potvrdi o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila nije naveden podatak o prosječnoj emisiji ugljičnog dioksida (CO2), za potrebe oporezivanja uzet će se da je prosječna emisija vozila 301 g/km.

Nakon ishođenja Potvrde o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila, osoba je dužna carinskom uredu nadležnom prema mjestu njezinog sjedišta ili prebivališta podnijeti poreznu prijavu za obračun i plaćanje posebnog poreza na motorna vozila. Prijava se mora podnijeti najkasnije u roku od 15 dana od dana unosa motornog vozila na područje Republike Hrvatske. Carinski ured će na rješenje staviti naznaku da je posebni porez plaćen i s rješenjem i Potvrdom o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila može se pristupiti postupku prve registracije vozila kod MUP-a RH.

Ovim mjerama nastoji se potaknuti kupnja „ekoloških“ automobila koji manje zagađuju te se nadamo da će i naš državni vrh slijediti isti primjer s obzirom da je njihov vozni park trenutno prilično suprotan cilju ovog zakona.

Aleksandar Đurđević, dipl. iur.