c S
U središtu

Kadrovske promjene nakon raspisanih parlamentarnih izbora

15.04.2024 Autorica u članku aktualizira pitanje kadrovskih promjena u državnim tijelima u postupku primopredaje državne vlasti, osobito pitanje u kojem razdoblju traje zabrana kadrovskih promjena, s obzirom na raspuštanje Hrvatskoga sabora i raspisane parlamentarne izbore.

1. Uvodno

Odlukom o raspuštanju Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 31/24.) raspušten je Hrvatski sabor 14. ožujka 2024. Predsjednik Republike Hrvatske je Odlukom o raspisivanju izbora za zastupnike u Hrvatski sabor („Narodne novine“, br. 32/24.) raspisao parlamentarne izbore koji će se održati u srijedu, 17. travnja 2024.

S obzirom na raspuštanje Hrvatskoga sabora i raspisane parlamentarne izbore postalo je vrlo aktualnim pitanje postupka primopredaje državne vlasti, između ostaloga, kadrovske promjene u državnim tijelima u postupku primopredaje vlasti, osobito pitanje u kojem razdoblju traje zabrana kadrovskih promjena.

Zakonom o postupku primopredaje vlasti („Narodne novine“, broj 94/04., 17/07., 91/10. i 22/13.), pored ostaloga, uređuje se postupak primopredaje državne vlasti i utvrđuju ograničenja ovlasti Vlade Republike Hrvatske od dana raspisivanja parlamentarnih izbora do stupanja na dužnost Vlade nakon provedenih parlamentarnih izbora.

Prema tom Zakonu postupak primopredaje vlasti provodi se nakon konstituiranja Hrvatskoga sabora po provedbi parlamentarnih izbora, kao i po sastavljanju i stupanju Vlade na dužnost, kao posljedica uživanja povjerenja većine svih zastupnika u Hrvatskom saboru. U postupku primopredaje vlasti, Vlada kojoj prestaje mandat, dužna je izvijestiti Vladu koja stupa na dužnost o stanju i problemima u obavljanju poslova iz ovlasti Vlade, a svaki član Vlade kojoj prestaje mandat, detaljno izvijestiti o stanju i problemima u područjima iz djelokruga tijela kojim su upravljali.

2. Kadrovske promjene u državnim tijelima 

2.1. Državni dužnosnici

Prema članku 4. Zakona o postupku primopredaje vlasti, od dana raspisivanja izbora Vlada ne smije donositi odluke o imenovanjima na dužnosti. Iznimno, Vlada može, u slučajevima kada je to nužno radi osiguranja nesmetanog rada tijela državne uprave ili drugih državnih tijela, imenovati vršitelja dužnosti. 

Člankom 6. istoga Zakona propisano je da se danom stupanja na dužnost Vlade, na raspolaganje Vladi stavljaju mandati za obavljanje dužnosti sljedećih državnih dužnosnika: tajnika Vlade, državnih tajnika, ravnatelja državnih upravnih organizacija, glavnoga državnog rizničara, ravnatelja agencija Vlade i ravnatelja zavoda koje imenuje Vlada. Vlada će u roku od 60 dana od stupanja na dužnost donijeti odluku o razrješenju odnosno o ponovnom imenovanju na dužnost navedenih dužnosnika, a do tada zatečeni dužnosnici nastavljaju obavljati dužnost.

Dužnosnik koji nije ponovno imenovan na dužnost koju je obnašao ili na drugu dužnost ima prava iz članka 15. - 15.e Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika („Narodne novine“, br. 101/98., 135/98., 105/99., 25/00., 73/00., 30/01., 59/01., 114/01., 153/02., 154/02., 163/03., 16/04., 30/04., 105/04., 187/04., 92/05., 121/05., 151/05., 135/06., 141/06., 17/07., 34/07., 82/07., 107/07., 60/08., 38/09., 150/11., 22/13., 102/14., 103/14., 3/15., 93/16.,  44/17. i 66/19.)1.

2.2. Državni službenici i namještenici

Člankom 10.e. stavkom 1. Zakona o postupku primopredaje vlasti propisano je da su u postupku primopredaje državne vlasti zabranjene kadrovske promjene, osim na dužnostima za koje se prema odredbama ovoga Zakona podnosi mandat na raspolaganje.

Osobe koje imaju status službenika, a postavljaju se na radno mjesto na temelju imenovanja2 po prethodno provedenom javnom natječaju, nisu dužne stavljati mandat na raspolaganje danom stupanja na dužnost Vlade.

Kako je člankom 4. Zakona o postupku primopredaje vlasti propisano da od dana raspisivanja izbora Vlada ne smije donositi odluke o imenovanjima na dužnosti, smatramo da se odredba članka 10.e. toga Zakona o zabrani kadrovskih promjena u postupku primopredaje državne vlasti odnosi na sve ostale kadrovske promjene, kao što su npr. donošenje rješenja vezanih uz popunjavanje radnih mjesta državnih službenika i namještenika.

Kako je člankom 2. stavkom 1. Zakona propisano da se postupak primopredaje vlasti provodi nakon konstituiranja Hrvatskoga sabora, po provedbi parlamentarnih izbora, smatramo da nakon raspuštanja Hrvatskoga sabora ministar odnosno drugi čelnik tijela državne uprave može za državne službenike i namještenike potpisati rješenja o prijmu u državnu službu, rasporedu na radno mjesto, premještaju, napredovanju, stavljanju na raspolaganje Vladi, prestanku državne službe i sl., ali samo u vremenu prije postupka primopredaje vlasti, odnosno do konstituiranja Hrvatskoga sabora.

Nadalje, Zakon o postupku primopredaje vlasti ne sadrži odredbu o tome kada prestaje zabrana kadrovskih promjena utvrđena u članku 10.e Zakona. Međutim, imajući u vidu smisao navedene odredbe, držimo da ta zabrana ne prestaje niti za ministre u Vladi kojoj prestaje mandat niti za čelnike drugih tijela državne uprave koje je imenovala Vlada kojoj prestaje mandat.

Smatramo da je do konstituiranja Hrvatskoga sabora krajnji rok do kojeg ministri Vlade kojoj prestaje mandat, jednako kao i čelnici ostalih tijela državne uprave imenovani od Vlade kojoj prestaje mandat smiju odlučivati o kadrovskim promjenama te da nakon formiranja nove Vlade, o svim kadrovskim promjenama u skladu sa Zakonom o državnim službenicima odlučuju ministri Vlade koja stupa na dužnost, odnosno u drugim tijelima državne uprave čelnici tih tijela koje će imenovati (ili ponovno imenovati) Vlada koja stupa na dužnost, od dana njihova imenovanja.

Sanda Pipunić, dipl. iur.

________________________________________

^ 1 Pravo na naknadu i pravo rasporeda odnosno povratka na rad na poslove na kojima je radio prije obnašanja dužnosti ili na druge odgovarajuće poslove, kod poslodavca kod kojeg je bio u radnom odnosu na neodređeno vrijeme prije obnašanja dužnosti

^ 2 Radna mjesta zamjenika državnog tajnika središnjeg državnog ureda, glavnog tajnika ministarstva, zamjenika glavnog državnog inspektora, ravnatelja i glavnog inspektora koji upravlja upravnom organizacijom u sastavu ministarstva, zamjenika glavnog ravnatelja državne upravne organizacije, glavnog tajnika državne upravne organizacije, ravnatelja ureda Vlade, predstojnika Ureda potpredsjednika Vlade, ravnatelja ureda, agencija, direkcija i drugih stručnih službi koje Vlada osniva uredbom – v. članak 50. i članak 160. Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 155/23.), odnosno članak 74.a ranije važećeg Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05., 140/05., 142/06., 77/07., 107/07., 27/08., 34/11., 49/11., 150/11., 34/12., 49/12., 37/13., 38/13., 01/15., 138/15., 61/17., 70/19., 98/19. i 141/22.)