c S
U središtu

Privremeno gospodarsko korištenje pomorskog dobra u praksi - slučaj luka nautičkog turizma Marina Zadar

19.12.2023 Na  257. sjednici Vlade Republike Hrvatske održanoj 19. listopada 2023., donesena je Odluka o davanju Lučkoj upravi Zadar na privremeno gospodarsko korištenje lučkog područja luke posebne namjene – luke nautičkog turizma – Marina Zadar i pomorskog dobra na dijelu k. o. Zadar, a Odluka je objavljena i u “Narodnim novinama” br. 122/2023. od 20. listopada 2023.

Na taj su način, po prvi put u praksi provedene odredbe čl. 75. novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, koje se tiču privremenog gospodarskog korištenja pomorskog dobra kao ubojitog pravnog oružja u rukama Vlade Republike Hrvatske.

1. Pojam privremeno gospodarsko korištenje pomorskog dobra

Privremeno gospodarsko korištenje pomorskog dobra novi je institut raspolaganja pomorskim dobrom u Zakonu u pomorskom dobru i morskim lukama (“Narodne novine”, br. 83/2023.) (dalje: ZPDML 2023)1, koji je stupio na snagu 29. srpnja 2023.2

Članak 75. ZPDML-a 2023 regulira: “Vlada Republike Hrvatske može u slučaju izvanrednih okolnosti koje se nisu mogle predvidjeti, izbjeći i otkloniti, neovisno o značaju zahvata sukladno dokumentima prostornoga uređenja, radi  brige o javnom interesu, brige o lučkom području luke posebne namjene ili radi sprječavanja nastanka štete (npr. nije dovršen postupak dodjele nove koncesije, dosadašnji koncesionar je umro ili prestao postojati, istekao je rok koncesije, a nisu ispunjene pretpostavke za dodjelu nove koncesije, luka se nezakonito koristi) donijeti odluku o davanju na privremeno gospodarsko korištenje lučkog područja luke posebne namjene lučkoj upravi (st. 1.);  Odluka iz st. 1. ovoga članka donosi se po službenoj dužnosti, na rok do jedne godine (st. 2.); Ako se u roku iz st. 2. ovoga članka ne ispune zakonski uvjeti za davanje koncesije, pomorsko dobro stavlja se u opću upotrebu (st. 3.); Žalba protiv odluke iz st. 1. ovoga članka nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor (st. 4.).”

Drugim riječima, čl. 75. ZPDML-a 2023 propisuje sljedeće: 1.) Vlada Republike Hrvatske isključivo je nadležna za donošenje odluke o privremenom gospodarskom korištenju pomorskog dobra; 2.) cilj odluke je zaštita javnog interesa u širem smislu, koji je ugrožen nastupom izvanrednih okolnosti na pomorskom dobru; 3.) lučke uprave stječu pravo neposrednog upravljanja lučkim područjem luke posebne namjene u ime Republike Hrvatske, 4.) privremeno gospodarsko korištenje pomorskog dobra može trajati najduže godinu dana; 5.) pomorsko dobro stavlja se u opću upotrebu ako se u roku od godine dana ne ispune zakonski uvjeti za davanje koncesije; 6.) žalba protiv predmetne odluke nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.

2. Odluka o davanju Lučkoj upravi Zadar na privremeno gospodarsko korištenje lučkog područja luke posebne namjene – luke nautičkog turizma – Marina Zadar i pomorskog dobra na dijelu k.o. Zadar (dalje: Odluka)

Najprije treba nešto više reći o dugotrajnim i složenim pravnim postupcima koje pokrenula tvrtka Tankerkomerc d.d., sa sjedištem u Zadru (dalje: Tankerkomerc) pred sudovima Republike Hrvatske, a prije donošenja ove Odluke. U tom su kontekstu svakako najvažnije ustavne tužbe Tankerkomerca o kojima je odlučivao Ustavni sud Republike Hrvatske (U-III-5008/2021 i U-III-6466/2022) na način da je na sjednici održanoj 24. studenoga 2022. jednoglasno donesena odluka da se ustavne tužbe odbijaju. U meritumu, Tankerkomercu osporenim presudama Županijskog suda u Zadru i kasnije Trgovačkog suda u Zadru te Visokog trgovačkog suda nisu povrijeđena ustavna prava zajamčena čl. 29. st. 1. Ustava Republike Hrvatske i čl. 13. Konvencije u vezi s čl. 48. st. 1. i 49. st. 4. Ustava Republike Hrvatske, pa je na temelju čl. 73. i 75. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske odlučeno kao u izreci.  

Izvanredna okolnost zbog koje je Vlada Republike Hrvatske donijela predmetnu Odluku je sprječavanje bilo kakve štete koja bi se mogla dogoditi uslijed odsustva skrbi nad plovilima ili problema s vezanjem brodova u ovoj luci nautičkog turizma, dok je cilj iste briga o lučkom području luke posebne namjene i pomorskom dobru  kao općem dobru Republike Hrvatske.

Naime, Odlukom se daje Lučkoj upravi Zadar na privremeno gospodarsko korištenje lučko područje luke posebne namjene – luke nautičkog turizma – Marina Zadar i pomorsko dobro na z.k.č.br.: 3558/2, 3561 i 3562, sve k.o. Zadar. Površina lučkog područja ukupno iznosi 56.211 m2, a površina pomorskog dobra ukupno iznosi 3.248 m2. Područje lučkog područja i pomorskog dobra daje se Lučkoj upravi Zadar na privremeno gospodarsko korištenje na vremensko razdoblje od jedne godine, računajući od dana preuzimanja upravljanja lučkim područjem i pomorskim dobrom. Ova Odluka ukinut će se ukoliko se u vremenskom razdoblju od jedne godine donese odluka o davanju koncesije i temeljem iste zaključi ugovor o koncesiji u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja lučkog područja luke posebne namjene i pomorskog dobra.

Nadalje, Lučka uprava Zadar dužna je: a) na lučkom području i pomorskom dobru voditi brigu o održavanju, upravljanju, zaštiti i unaprjeđenju lučkog područja i pomorskog dobra, osigurati nesmetano obavljanje lučkog prometa, tehničko-tehnološkog jedinstva i sigurnost plovidbe te osigurati pružanje usluga od općeg interesa, usluge dizanja i/ili spuštanja plovila te druge usluge nužne za funkcioniranje luke; b) ponuditi ugovore o radu, na vremensko razdoblje od jedne godine, radnicima Tankerkomerca koji su zaposleni u luci; c) osigurati red, čuvanje i zaštitu objekata, plovila i opreme, koji su zatečeni na lučkom području  na dan preuzimanja luke te je za plovila, za koja su zaključeni ugovori o vezu, dužna ponuditi nove ugovore o vezu vremenski ograničene razdoblje od godine dana.

Konačno, Lučka uprava Zadar će u ime Republike Hrvatske, a za svoj račun ostvarivati prihode s naslova pruženih usluga od općeg interesa, usluga dizanja i/ili spuštanja plovila te drugih usluga neophodnih za funkcioniranje luke.

3. Osvrt na predmetnu Odluku

Iz Odluke proizlaze sljedeći zaključci: 1.) Tankerkomerc je u posjedu luke nautičkog turizma Marina Zadar i pomorskog dobra na dijelu k.o. Zadar, koje čine neodvojivu funkcionalnu cjelinu s njim3; 2.) Tankerkomerc nije ovlaštenik koncesije (koncesionar) za nju4; 3.) vremensko razdoblje od jedne godine na koje se Lučkoj upravi Zadar daje privremeno gospodarsko korištenje Marina Zadar može biti i kraće ako se donese odluka o davanju koncesije i na temelju iste zaključi ugovor o koncesiji u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja lučkog područja luke posebne namjene i pomorskog dobra. 

Odluka je otvorila mogućnost kraćeg trajanja privremenog gospodarskog korištenja pomorskog dobra od godine dana. Naime, ova Odluka će se ukinuti ako se u vremenskom razdoblju kraćem od godinu dana kumulativno: a) donese odluka o davanju koncesije i b) na temelju nje zaključi ugovor u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja lučkog područja luke posebne namjene i pomorskog dobra. Budući da je luka nautičkog turizma Marina Zadar luka državnog značaja za koju koncesiju daje Vlada Republike Hrvatske, a tijelo koje provodi postupak Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, treba najprije utvrditi status raspisanog natječaja te nakon toga donijeti odgovarajuće odluke propisane odredbama ZPDML-a 2023, Zakona o koncesijama5 te drugim važećim pravnim aktima.

4. Zaključak

Privremeno gospodarsko korištenje pomorskog dobra je novi institut raspolaganja pomorskim dobrom Republike Hrvatske. Ovaj je instutut, s jedne strane ubojito pravno oružje u rukama Vlade Republike Hrvatske u izvanrednim situacijama na pomorskom dobru, dok je s druge strane znak nemoći institucija koje su u redovnom postupku sukladno Zakonu o morskim lukama, ZPDML-u 2003, Zakonu o koncesijama, Pomorskom zakoniku, Zakonu o lučkim kapetanijama, te drugim propisima propustile pravovremeno i dostatno zaštititi javni interes Republike Hrvatske.

Luka posebne namjene – luka nautičkog turizma – Marina Zadar i pomorsko dobro na dijelu k.o. Zadar daju se Lučkoj upravi Zadar na privremeno gospodarsko korištenje na vremensko razdoblje od jedne godine, računajući od dana preuzimanja posjeda lučkog područja i pomorskog dobra, odnosno do donošenja odluke o koncesiji i zaključenja ugovora o koncesiji u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja lučkog područja luke posebne namjene i pomorskog dobra.

Dr. sc. Ante Vukovićznanstveni suradnik u polju prava


^ 1 Preostali instituti raspolaganja pomorskim dobrom su: 1) posebna upotreba pomorskog dobra, 2) koncesija za gospodarsko korištenje pomorskog dobra, te 3) dozvola na pomorskom dobru.

^ 2 Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama (Narodne novine, br. 158/03, 100/04, 141/06, 38/09, 123/11, 56/16, 98/19) (dalje: ZPDML 2003).

^ 3 U obrazloženju Odluke stoji da se pred Općinskim sudom u Zadru u predmetu broj Ovr-868/21 vodi ovrha po prijedlogu ovrhovoditelja Republike Hrvatske, protiv ovršenika Tankerkomerc, radi predaje u posjed državi luke posebne namjene – Marina Zadar.

^ 4 Važno je istaknuti da  je Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 10. srpnja 2014. donijela Obavijest o namjeri davanja koncesije na pomorskom dobru u svrhu gospodarskog korištenja luke posebne namjene – luke nautičkog turizma – Marina Zadar i u svrhu gospodarskog korištenja pomorskog dobra na dijelu k.o. Zadar, kojom se raspisuje natječaj za dodjelu koncesije za luku posebne namjene – luku nautičkog turizma Marina Zadar na vremensko razdoblje od 30 godina računajući od dana sklapanja ugovora o koncesiji. Natječaj za dodjelu koncesije je raspisan, ali nije izabran najpovoljniji ponuditelj odnosno koncesionar, pa stoga Tankerkomerc nije koncesionar Marine Zadar i nije dužan plaćati koncesijsku naknadu za gospodarsko korištenje ove luke posebne namjene. S druge strane, neplaćanjem koncesijske naknade izravno su pogođeni proračuni Republike Hrvatske, Zadarske županija i Grada Zadra, koji po ZPDML 2003, istu dijele na jednake dijelove.

^ 5 Narodne novine, br. 69/17, 107/20.