c S
U središtu

Besplatna pravna pomoć

12.05.2009 Stupanjem na snagu odredaba članka 15. i 16. Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći, 1. veljače 2009. te donošenjem njegovih provedbenih propisa, omogućeno je ostvarivanje besplatne pravne pomoći imovno ugroženim osobama.
Zakon o besplatnoj pravnoj pomoći na snagu je stupio 7. lipnja 2008., osim odredaba članka 15. i 16. koje su na snazi od 1. veljače 2009., a reguliraju postupak za ostvarivanje pravne pomoći te odredaba članka 45. do 52. koje stupaju na snagu na dan prijema Republike Hrvatske u članstvo Europske unije.

Donošenjem podzakonskih akata, kao što su:

- Pravilnik o obrascu zahtjeva za odobravanje korištenja besplatne pravne pomoći, obrascu uputnice i evidenciji izdanih uputnica,

Pravilnik o kriterijima za vrednovanje projekata udruga ovlaštenih za pružanje besplatne pravne pomoći i pravnih klinika te o načinu izvještavanja o izvršenju projekata i

- Pravilnik o načinu vođenja registra udruga ovlaštenih za pružanje besplatne pravne pomoći,

podnositelji zahtjeva koji ispunjavaju uvjete, mogu ostvariti pravo na besplatnu pravnu pomoć.

Zakonom se uređuju pojam, vrste i opseg besplatne pravne pomoći, korisnici pravne pomoći, nadležnost, postupak i uvjeti za ostvarivanje pravne pomoći, pružatelji pravne pomoći, pravna pomoć iz razloga pravičnosti, prekogranično ostvarivanje pravne pomoći, financiranje pravne pomoći i nadzor nad provedbom Zakona.

Pravna pomoć, u smislu članka 2. Zakona, način je olakšavanja pristupa sudu i drugim tijelima koja odlučuju o pravima i obvezama hrvatskih državljana i stranaca na način da troškove u cijelosti ili djelomično snosi Republika Hrvatska, uzimajući u obzir njihov materijalni položaj i okolnost da to pravo ne bi mogli ostvariti bez ugrožavanja svojeg uzdržavanja i uzdržavanja članova svojeg kućanstva.

Pravna pomoć ostvaruje se kao primarna ili sekundarna. Primarna pravna pomoć obuhvaća:

• opću pravnu informaciju,

• pravni savjet,

• pravnu pomoć u sastavljanju pismena pred tijelima uprave i pravnim osobama koje imaju javne ovlasti,

• zastupanje u upravnim stvarima,

• pravnu pomoć u mirnom izvansudskom rješavanju sporova,

• zastupanje pred Europskim sudom za ljudska prava i međunarodnim organizacijama, ako je u skladu s međunarodnim ugovorima i pravilima o radu tih tijela.

Sekundarna pravna pomoć obuhvaća:

• zastupanje pred sudom,

• pravnu pomoć za mirno rješavanje sporova pred sudom,

• sastavljanje pismena u sudskim postupcima.

Odobravanje bilo kojeg oblika pravne pomoći uključuje i oslobađanje od plaćanja pristojbi i troškova postupka, a ostvarivanje pravne pomoći odobrit će se u svim postupcima pred sudovima, upravnim tijelima i drugim pravnim osobama s javnim ovlastima, ako se njima rješava o egzistencijalnim pitanjima korisnika.

Korisnici pravne pomoći su hrvatski državljani, stranci na privremenom boravku, stranci na stalnom boravku, azilanti, stranci pod supsidijarnom zaštitom i stranci pod privremenom zaštitom, koji ne mogu snositi troškove pravne pomoći bez opasnosti od egzistencijalne ugroženosti te djeca stranci koja su u Republici Hrvatskoj zatečena bez pratnje roditelja ili zakonskog zastupnika. Imovno stanje podnositelja zahtjeva, kao uvjet za odobravanje pravne pomoći, propisano je u članku 8. Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći.

Pružatelji pravne pomoći su odvjetnici, ovlaštene udruge i visoka učilišta. Primarnu i sekundarnu pravnu pomoć pružaju odvjetnici. Odvjetnik ne smije odbiti pružiti pravnu pomoć u skladu s odredbama Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći, osim u slučajevima predviđenima Zakonom o odvjetništvu za uskratu pravne pomoći.

Udruge pružaju primarnu pravnu pomoć po uvjetom da su upisane u registar udruga koje pružaju pravnu pomoć pri ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa. Na postupak upisa udruge u registar udruga koje pružaju pravnu pomoć, odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o udrugama.

Postupak za odobravanje pravne pomoći pokreće se podnošenjem zahtjeva uredu državne uprave u županiji, odnosno uredu Grada Zagreba prema mjestu prebivališta ili boravišta podnositelja zahtjeva. Zahtjev se podnosi na propisanom obrascu uz priložene pisane izjave podnositelja zahtjeva i članova njegova kućanstva o imovini i o dopuštenju uvida u sve podatke o imovini i dohotku, potvrdama nadležnog centra za socijalnu skrb o vrsti i visini primljene pomoći odnosno opskrbnine.

Korištenje pravne pomoći odobrava se podnositelju zahtjeva koji ispunjava uvjete za ostvarivanje prava na pravnu pomoć izdavanjem uputnice. Uputnicom se određuje i vrsta i oblik pomoći koji se odobravaju. Po zahtjevu ured odlučuje u roku od 15 dana od dana podnošenja zahtjeva, osim ako se uputnica izdaje za pravnu stvar u kojoj podnositelj zahtjeva ne bi mogao protekom tog roka ostvariti pravo koje je predmet postupka, te se tada uputnica izdaje odmah.

Financiranje pravne pomoći omogućuje se kontrolom uputnica koje zaprime i obrade pružatelji pravne pomoći.

Način financiranja rada pružatelja pravne pomoći regulira Uredba o tarifi za utvrđivanje vrijednosti iznosa naknade za pružanje primarne i sekundarne pravne pomoći za 2009. godinu.

Predviđa se kako bi se Zakonom o besplatnoj pravnoj pomoći koristilo oko 65 tisuća osoba slabijeg imovinskog statusa.

Ljiljana Drakulić, dipl. iur.