c S
U središtu

Novosti u Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu

07.01.2025

U broju 136/2024. „Narodnih novina“ objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama zakona o prijevozu u cestovnom prometu1 (u daljnjem tekstu: Zakon), kojeg je Hrvatski sabor donio na sjednici 15. studenoga 2024. godine. Zakon je stupio na snagu 5. prosinca 2024. te donosi nekoliko novosti iz područja prijevoza u cestovnom prometu. Novim zakonom osigurava se usklađenost i provedba Europskog zakonodavstva te se propisuju postupci koji administrativno ubrzavaju i pojednostavljuju postupke izdavanja dozvola za linijski prijevoz putnika. Novinu predstavljaju i odredbe o uvođenju obveze posjedovanja kartice autotaksi vozača, a po prvi puta zakonski se regulira način obavljanja automatiziranog cestovnog prijevoza putnika, poznatiji kao robot-taksiji.

Usklađivanje s europskim zakonodavstvom

U članku 2. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu2 aktima Europske unije koji se preuzimaju i provode dodane su: Uredba Vijeća (EEZ) br. 3916/90 od 21. prosinca 1990. o mjerama koje treba poduzeti u slučaju krize na tržištu cestovnog prijevoza robe (SL L 375, 31. 12. 1990.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EEZ) br. 3916/90), zatim Uredba Komisije (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. studenoga 2019. o zahtjevima za homologaciju tipa za motorna vozila i njihove prikolice te za sustave, sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice namijenjene za takva vozila u pogledu njihove opće sigurnosti te zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih sudionika u cestovnom prometu te Provedbena uredba Komisije (EU) 2022/1426 od 5. kolovoza 2022. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila.

Također se u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva 2006/1/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 18. siječnja 2006. o korištenju vozila unajmljenih bez vozača za cestovni prijevoz tereta (kodificirana verzija) (Tekst značajan za EGP) (SL L 33, 4. 2. 2006.), kako je posljednji put izmijenjena Direktivom (EU) 2022/738 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. travnja 2022. o izmjeni Direktive 2006/1/EZ o korištenju vozila unajmljenih bez vozača za cestovni prijevoz tereta (SL L 137, 16. 5. 2022.). Navedene uredbe i direktiva važne su jer omogućuju usklađenost novoreguliranog područja prijevoza u cestovnom prometu s postojećim europskim zakonodavstvom.

Regulacija potpuno automatiziranih vozila za prijevoz putnika

Ovom izmjenom Zakona prijevoza u cestovnom prometu u hrvatsko zakonodavstvo uvodi se novi pojam automatiziranih taksi vozila za cestovni prijevoz putnika. Pa je tako točkom 1.a stavka 1. članka 4. navedena definicija koja glasi:

„Automatizirani cestovni prijevoz putnika je djelatnost javnog prijevoza putnika koju obavlja pravna osoba registrirana u Republici Hrvatskoj potpuno automatiziranim vozilom na unaprijed određenom području djelovanja ako se jedan putnik ili povezana skupina putnika ukrcava na jednom ili više mjesta, a iskrcava na jednom ili više mjesta, a takav se prijevoz obavlja na temelju jedne narudžbe koja je realizirana elektroničkom aplikacijom i uz jedno plaćanje ukupne naknade za obavljeni prijevoz određene elektroničkom aplikacijom iz koje su putniku unaprijed vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja prema unaprijed poznatim uvjetima.“

Ova vrsta usluge u javnosti poznatija pod nazivom „robot-taksi ili robotaksi“ već je dostupna u nekoliko gradova u SAD-u i Kini, a od 2026. ova usluga mogla bi biti dostupna i u hrvatskim gradovima. Kako bi se robot-taksiji pojavili na cestama grada Zagreba i drugih hrvatskih gradova, Mati Rimcu, vlasniku svjetski poznate autokuće električnih vozila Rimac, bilo je potrebno da se ovo pitanje zakonski regulira i uskladi sa postojećim europskim zakonodavstvom.

Kako bi se osigurao siguran prijevoz putnika u automatiziranim vozilima, u članku 20.a propisano je da prijevoznik koji obavlja ovu vrstu djelatnosti mora zaposliti stručno osposobljenog upravitelja prijevoza i operatora intervencije na daljinu, koji ne upravlja potpuno automatiziranim vozilom nego daljinski obavljaju zadatke operatora u vozilu. Sama definicija i obaveze operatora intervencije na daljinu propisani su u čl. 2. Provedbene uredbe Komisije (EU) 2022/1426 od 5. kolovoza 2022. o utvrđivanju pravila za primjenu Uredbe (EU) 2019/2144 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu jedinstvenih postupaka i tehničkih specifikacija za homologaciju tipa sustava za automatiziranu vožnju (ADS) potpuno automatiziranih vozila.

Člankom 51.a detaljno je propisano kako će se obavljati prijevoz putnika u automatiziranim vozilima bez vozača. Prijevoz putnika u potpuno automatiziranim vozilima u unutarnjem cestovnom prometu obavlja se na temelju licencije. Stavkom 4. članka 51.a propisani su uvjeti za dobivanje licencije za javni prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu u potpuno automatiziranim vozilima. Pa tako licenciju mogu dobiti one pravne osobe koje imaju dobar ugled (koji je propisan u članku 16. ovog Zakona), financijsku sposobnost (prema članku 18. ovog Zakona), ispunjavaju stručne i tehničke uvjete osposobljenosti itd. Istim člankom propisano je da će automatizirana vozila za vožnju moći koristiti prometni trak namijenjen za kretanje vozila javnog prijevoza putnika, a za ukrcaj i iskrcaj putnika moći će  koristiti stajališta za vozila javnog prijevoza putnika i autotaksi stajališta.

Na temelju članka 13. stavka 8. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture donijelo je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe3. Njime se detaljnije propisuju odredbe koje se odnose na potpuno automatizirana vozila. Pa tako propisuje posebne uvjete koje moraju ispunjavati potpuno automatizirana vozila poput uvjeta da se na prednjoj, stražnjoj i bočnim stranama vozila mora nalaziti natpis »POTPUNO AUTOMATIZIRANO VOZILO« koji mora biti jasno vidljiv drugim sudionicima u prometu. Pravilnikom je također propisan postupak i način provedbe testiranja pružanja usluge potpuno automatiziranim vozilom koje mora biti u realni uvjetima i provoditi će se prije početka pružanja usluga javnog prijevoza.

Kartice autotaksi vozača i registar profesionalnih vozača

Novost ovoga Zakona predstavljaju i kartice autotaksi vozača kao obvezni dokument za sve vozače autotaksija. Prema članku 12.b Zakona vozač autotaksija za vrijeme vožnje mora izložiti na vidljivo mjesto u autu te je predočiti inspektoru ili nekoj drugoj osobi koja je ovlaštena na nadzor. Kartica sadržava QR kod kojim se može provjeriti valjanost kartice i ostali podaci vezani za vozača autotaksija. Uvjeti za dobivanje kartice autotaksi vozača propisani su u stavku 2. istoga članka koji su slijedeći: 1. posjedovanje vozačke dozvole B kategorije te je stekao početnu kvalifikaciju po posebnom programu za vozače B-kategorije, 2. navršenih 21 godinu života, 3. imati dobar ugled.

Dobar ugled uvjetovan je time da autotaksi vozač nije pravomoćno proglašen krivim za određena kaznena djela poput kaznenog djela protiv života i tijela (glava X. Kaznenog zakona), protiv osobne slobode (glava XIII. Kaznenog zakona), protiv privatnosti (glava XIV. Kaznenog zakona), protiv spolne slobode (glava XVI. Kaznenog zakona), spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta (glava XVII. Kaznenog zakona), protiv braka, obitelji i djece (glava XVIII. Kaznenog zakona), protiv zdravlja ljudi (glava XIX. Kaznenog zakona), protiv opće sigurnosti (glava XXI. Kaznenog zakona), protiv sigurnosti prometa (glava XXII. Kaznenog zakona), protiv imovine (glava XXIII. Kaznenog zakona), krivotvorenja (glava XXVI. Kaznenog zakona), protiv javnog reda (glava XXX. Kaznenog zakona). Također da mu nije izrečena sigurnosna mjera (glava V. Kaznenog zakona) ili da nije osuđen za druga kaznena djela na kaznu zatvora.

Kartice izdaje AKD (Agencija za komercijalnu djelatnost) na zahtjev autotaksi vozača uz kojeg se mora priložiti dokazi o ispunjavanju gore navedenih uvjeta. Oni također odlučuju i o dobrom ugledu autotaksi vozača koji se dokazuje izvodom iz kaznene evidencije kojeg pribavljaju po službenoj dužnosti.

Stupanjem na snagu ovoga Zakona osniva se Registar profesionalnih vozača (čl. 12.c Zakona) koji predstavlja elektroničku evidenciju važnih podataka o profesionalnim vozačima, on je sastavni dio izvještajno-upravljačkog sustava putničkog i teretnog prijevoza u cestovnom prometu. U registar profesionalnih vozača upisuju se podaci o vozačima i vozačkim dozvolama, tahografskim karticama vozača, stečenoj početnoj kvalifikaciji i periodičnoj izobrazbi, ostalim kvalifikacijama i osposobljavanjima vezanim za cestovni prijevoz putnika i robe, radnom iskustvu i sadašnjem poslodavcu, počinjenim prekršajima u prometu i prijevozu te ostale podatke o profesionalnim vozačima u cestovnom prometu u Republici Hrvatskoj. Uspostava i vođenje Registra profesionalnih vozača povjerava se AKD-u.

U Pravilniku o izmjenama i dopunama Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe propisani su detaljnije uvjeti o karticama za autotaksi vozače te u prilogu 2. i 3. prikazuje kako izgleda kartica autotaksi vozača i kartica za autotaksi vozilo, te zahtjev za izdavanje kartice autotaksi vozača4.

Dozvole za javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu

Člankom 33.a uvode se dozvole za javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu koje se izdaju s rokom važenja do 5 godina. Dozvola sadrži naziv i sjedište/prebivalište prijevoznika, naziv linije, vozni red, prijevozni pravac (itinerar) i rok važenja. U pravilu dozvola je neprenosiva i može ju koristiti samo prijevoznik kojem je dozvola izdana.

Nadalje u članku 33.b propisani su uvjeti za izdavanje ovih dozvola. Prema tom članku „prijevoznik je dužan u roku od 15 dana od dana objave izvješća o usklađenim voznim redovima podnijeti zahtjev za izdavanje dozvole ili zahtjev za izmjenu voznog reda za međužupanijski linijski prijevoz HGK-u odnosno zahtjev za izdavanje dozvole ili za izmjenu voznog reda za dozvolu Zajednice koje uključuju unutarnji linijski prijevoz putnika i/ili kabotažu te zahtjev za izdavanje dozvole ili izmjenu voznog reda za međunarodni linijski prijevoz za treće države Ministarstvu“.

Također, uz zahtjev za izdavanje dozvole prijevoznik mora navesti linije i rok važenja dozvola te je dužan priložiti: a) dokaz o prijevoznim kapacitetima i najmanje jednom zaposlenom vozaču po autobusu, b) itinerar, c) cjenik za međunarodne linije za treće države, d) potvrdu nadležnih tijela o plaćenim porezima i doprinosima za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, ne stariju od 30 dana, e) presliku ugovora o zajedničkom obavljanju prijevoza, ako prijevoz obavljaju dva ili više prijevoznika, f) izvornik ugovora o poslovno-tehničkoj suradnji sa stranim prijevoznikom na načelu uzajamnosti na hrvatskom jeziku i jeziku poslovnog partnera, ako se radi o međunarodnoj liniji.

Nadalje, propisuje se obnova dozvola (čl. 33.c), prestanak važenja dozvole prije isteka roka važenja (čl. 33.d) te pravna zaštita u postupcima sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi (čl. 33.e).

Zaključak

Može se zaključiti kako novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu omogućuje modernizaciju prijevoza u cestovnom prometu regulacijom autonomnih vozila za cestovni prijevoz putnika. Važno je naglasiti da će u budućnosti biti potrebno detaljnije regulirati ovo područje kada se ova vozila pojave na našim cestama kako bi se omogućila što bolja usluga prijevoza i sigurnost putnika u takvim vozilima. Uvođenjem kartica za autotaksi vozače nastoji se osigurati lakša provjera samih vozača te se podižu uvjeti za stjecanje prava na karticu i obavljanje ove vrste prijevoza, a putnicima se samim time pruža sigurnija vožnja u autotaksiji prijevozu. Odredbama o dozvolama za javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu omogućuju se jednostavniji i ubrzaniji administrativni postupci njihova izdavanja, obnove i prestanka važenja.

Laura Hrešć, mag. iur.


^ 1 Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu („Narodne novine“ 136/24.)

^ 2 Zakon o prijevozu u cestovnom prometu ("Narodne novine" br. 41/18., 98/19., 30/21., 89/21., 114/22., 136/24.)

^ 3 Pravilnik o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe ("Narodne novine" br. 50/18., 56/19., 107/20., 127/21., 147/21., 71/22., 154/24.)

^ 4 Pravilnik o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe ("Narodne novine" br. 50/18., 56/19., 107/20., 127/21., 147/21., 71/22., 154/24.)