c S
U središtu

Izmjene Zakona o tržištu toplinske energije: Vlada predložila usklađenje s EU regulativom i jaču zaštitu korisnika

20.03.2025

Vlada Republike Hrvatske 13. ožujka 2025. godine podnijela je Hrvatskom saboru prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu toplinske energije s Konačnim prijedlogom zakona za hitni postupak. Naime, sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskog sabora može se predložiti donošenje ovog zakona po hitnom postupku radi otklanjanja prepreka koje djeluju na primjenu Europskog zakonodavstva te zbog posebnog utjecaja na gospodarstvo, a i zbog činjenice da se ovim zakonskim prijedlogom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije te da bude usklađen s pravnom stečevinom Europske unije.

Ovim bi se promjenama unaprijedio sektor grijanja u Hrvatskoj, potaknula bi se energetska tranzicija i istaknuli bi se bitni i održivi izvori energije koji bi doveli do veće zaštite korisnika i donijeli posve novi okvir u sektoru toplinarstva. Kućanstva će u onim višestambenim zgradama imati ista ona prava koja imaju i korisnici plinske infrastrukture te će se izbjeći veći dodatni financijski troškovi. Korisnici će moći svoju potrošnju preciznije mjeriti te će se ovim novim, modernijim rješenjima pratiti dodatne potrebe građana, okoliš i sam gospodarski rast. Izmjenama koje se predlažu ide se ka tome da se hrvatsko zakonodavstvo uskladi s onim Europske unije i onim direktivama koje ispunjavanju europske obveze i standarde. Bio bi to ravnopravniji i održiviji sustav toplinske energije u Republici Hrvatskoj. Zbog svih trenutnih nadolazećih globalnih promjena i klimatskih izazova upućen je u Sabor, između ostalog i Konačni prijedlog zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja gdje bi se izmijenilo i klimatsko - energetsko zakonodavstvo, a sve usko vezano uz smanjenje stakleničkih plinova do 2030. godine.

Zakon o tržištu toplinske energije na snazi je od 2013. godine („Narodne novine“ broj 80/13., 14/14., 102/14., 95/15., 76/18. i 86/19.) i uz neke preinake dosadašnjim pročišćenim tekstovima samog zakona nije bilo značajnih promjena, a sada se ovim predloženim, novim zakonskim rješenjem ukidaju i prekršajne kazne za građane koji ne koriste uređaje za lokalnu razdiobu toplinske energije, a time će i suvlasnici stambenih zgrada moći sami odlučiti hoće li ulagati u sustave za mjerenje potrošnje toplinske energije ili sredstva usmjeriti u druge oblike energetske obnove.

Zakonom o tržištu toplinske energije određuju se prava i obveze u obavljanju djelatnosti proizvodnje toplinske energije, opskrbe toplinskom energijom i distribucije toplinske energije te tržišne djelatnosti kupca toplinske energije, kao i mjere za sigurnu i pouzdanu opskrbu toplinskom energijom, toplinski sustavi za korištenje toplinske energije za grijanje i hlađenje, uvjeti dobivanja koncesije za distribuciju toplinske energije odnosno koncesije za izgradnju distribucijske mreže, pravila i mjere za sigurnu i pouzdanu djelatnost proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom u toplinskim sustavima i mjere za postizanje energetske učinkovitosti u toplinskim sustavima.

Dosada su, što zakonom, što uredbama o tržištu toplinske energije, uređivana različita područja koja se odnose na obavljanje proizvodnje toplinske energije, analizu troškova i koristi, nova proizvodna postrojenja, odlučivanje suvlasnika o ugradnji zasebnih mjerila toplinske energije i razdjelnika, postupak isključenja zgrade iz toplinskog sustava, provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora, a i određivanje novčanih kazni te rok za obveznu ugradnju uređaja za regulaciju protoka toplinske energije. Ususret vladinom prijedlogu svaki krajnji kupac bit će uvijek u mogućnosti da se sam u bilo kojem trenutku izdvoji iz toplinskog sustava samoinicijativnim prekidom korištenja sustava grijanja unutar zgrade. No kada krajnji kupac prekine koristiti takav sustav grijanja neće mu se bilježiti individualna potrošnja toplinske energije za njegovu samostalnu uporabnu cjelinu te tada ona neće biti naplaćena.
Tim načinom oni mogu utjecati na potrošnju toplinske energije u svom stanu ili poslovnom prostoru te slobodno odlučiti o opskrbi toplinskom energijom.

Izmjene ukazuju i na to da takva obračunavanja za pojedinačnu potrošnju toplinske energije države članice moraju osigurati transparentna i javno dostupna nacionalna pravila o raspodjeli troškova grijanja, hlađenja i potrošnje tople vode u kućanstvu u zgradama s više stanova i višenamjenskim zgradama.

Ovim izmjenama i dopunama Zakona postavljaju se temelji za daljnje uređenje ovih pitanja kroz podzakonske propise kojima će se ona, također moći detaljno razraditi.

Bitna stavka je i da izgradnja te razvoj centralnih toplinskih sustava i proizvodnja toplinske energije kao i njihovo održavanje i korištenje su od interesa za Republiku Hrvatsku.

Posebice jer se toplinski sustavi smatraju vrlo važnim i bitnim elementom energetske učinkovitosti i od interesa su za postizanje ciljeva energetske učinkovitosti u Republici Hrvatskoj. Ministarstvo gospodarstva će u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovog Zakona provesti samo vrednovanje ovoga Zakona te za samo provođenje ovog zakona neće biti potrebno izdvojiti posebna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.

Zadaće i obveze kupca toplinske energije

Novina je i da će vlasnici stanova biti dužni ugraditi razdjelnike ili mjerila za mjerenje potrošnje toplinske energije, a oni koji ne ugrade odnosno ne budu koristili razdjelnike, odnosno koji uklone ih ili onesposobe, kupac toplinske energije će obračunavati naknadu za poticanje učinkovitosti grijanja u skladu s pravilnikom. Sredstva prikupljena iz naknade za poticanje učinkovitosti grijanja kupac toplinske energije uplaćuje na račun zajedničke pričuve suvlasnika zgrade/građevine te će se trošiti namjenski za poboljšanje energetske učinkovitosti u korištenju toplinske energije u zgradi krajnjih kupaca. Krajnji kupac toplinske energije je pravna ili fizička osoba koja u ime i za račun vlasnika i/ili suvlasnika zgrade/građevine obavlja djelatnost kupca toplinske energije u samostalnom, zatvorenom ili centralnom toplinskom sustavu. Nadalje, pojedinačno izdvajanje samostalne uporabne cjeline krajnjeg kupca iz toplinskog sustava nije dopušteno.

Isto tako, krajnji kupac odnosno suvlasnik stana ne smije raditi preinake unutarnjih instalacija bez odobrenja odnosno bez suglasnosti kupca toplinske energije i opskrbljivača toplinskom energijom.

Također, djelatnost kupca toplinske energije je različita od energetske djelatnosti i obuhvaća stručno upravljanje, rukovanje i održavanje unutarnjih instalacija, izvještavanje i edukaciju krajnjih kupaca, organizaciju i nadzor nad ugradnjom, očitanjem i održavanjem uređaja za regulaciju odavanja topline i uređaja za lokalnu razdiobu isporučene toplinske energije i zasebnih mjerila toplinske energije, njezinu isporuku, zatim obračun i naplatu isporučene same energije, zatim tu ulazi i naknada za poticanje učinkovitosti grijanja i izdavanje računa krajnjem kupcu u zgradi ili građevini u samostalnom, zatvorenom ili centralnom toplinskom sustavu sklopljenim s ovlaštenim predstavnikom suvlasnika te izdavanje računa upravitelju zgrade radi naplate fiksnih troškova obavljanja djelatnosti toplinske energije, zatim troškova priključne snage i troškove zajedničke potrošnje zgrade ili građevine.

Kupac toplinske energije, isto tako, obračunava i naplaćuje one individualne troškove isporučene toplinske energije kao i naknadu za poticanje učinkovitosti grijanja i izdaje račun krajnjem kupcu u zgradi ili građevini. Isto tako, on izdaje račun i upravitelju zgrade radi naplate zajedničkih troškova toplinske energije koji se smatraju redovni održavanjem zajedničkih dijelova i uređaja zgrade.

Cilj predloženih izmjena i dopuna Zakona o tržištu toplinske energije je otklanjanje navedenih nedostataka odnosno uređenje pitanja kojim bi se prvenstveno omogućilo funkcioniranje i daljnji razvoj tržišta toplinske energije. Primjerice:

- Razjašnjenje određenih pojmova koji se koriste u Zakonu kako bi se izbjegle određene nejasnoće u njegovoj primjeni, kao što su razdvajanje individualnih troškova toplinske energije od zajedničkih troškova toplinske energije koji se smatraju ili redovnim održavanjem zgrade i plaćaju se iz zajedničke pričuve suvlasnika

- Predviđanje podjele ukupnih troškova toplinske energije na individualne troškove toplinske energije i zajedničke troškove toplinske energije kao primjene mjera energetske učinkovitosti kod grijanja krajnjih kupaca i namjensko trošenje sredstava kroz naknadu učinkovitosti grijanja kao svojevrstan poticaj za ugradnjom lokalnih uređaja za razdiobu topline ili zasebnih mjerila toplinske energije

- Zaštita prava krajnjeg kupca u odnosu  na postupanje kupca odnosno pravo na prigovor, uvođenje prekršajne sankcije u slučaju ne odgovaranja na njega te povezivanje inspekcijskog nadzora s time

- Uređenje postupka isključenja zgrade ili građevine odnosno izdvajanja svih suvlasnika iz toplinskog sustava

- Uređenje sustava ugradnje, očitanja i održavanja uređaja za lokalnu razdiobu isporučene toplinske energije odnosno zasebnih mjerila toplinske energije

- Uvode se i uređaji s daljinskim očitanjem

- Svi krajnji kupci na zajedničkom obračunskom mjernom mjestu imaju pravo da im toplinsku energiju osigurava kupac toplinske energije, na temelju ugovora o potrošnji toplinske energije, bez obzira na to u kojoj je državi članici Europske unije taj kupac toplinske energije registriran, pod uvjetom da on poštuje pravila obavljanja djelatnosti kupca toplinske energije koja su određena ovim Zakonom

- Uvodi se registar kupca toplinske energije, što znači da svaka pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost kupca toplinske energije upisuje se u registar kupaca toplinske energije koji vodi Agencija. Takav registar mora sadržavati podatke o nazivu kupca, adresi kupca, grad u kojem kupac obavlja djelatnost te druge bitne podatke te se takvi podaci o kupcu objavljuju na internetskim stranicama Agencije

- Pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost kupca toplinske energije dužna je o svakoj promjeni podataka obavijestiti Agenciju u roku od osam dana od promjene podataka i prestanka obavljanja djelatnosti kupca toplinske energije

- Također, osim te obveze, pravna ili fizička osoba koja obavlja djelatnost kupca toplinske energije dužna je jednom godišnje, do 31. ožujka tekuće godine, dostaviti podatke o obavljanju djelatnosti kupca toplinske energije Agenciji u prethodnoj godini i to sve u skladu s pravilnikom o općim uvjetima za isporuku toplinske energije.

Prekršajne odredbe

Novčanom kaznom u iznosu od 2.650,00 do 6.6360,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja je ovlaštena baviti se ugradnjom, očitanjem i održavanjem uređaja iz članka 33. stavka 1. ovoga Zakona ako ne obavlja svoju djelatnost u skladu s pravilnikom o općim uvjetima za isporuku toplinske energije, ako ne obavlja svoju djelatnost u skladu s pravilnikom, ukoliko ne sklopi ugovor s kupcem toplinske energije ili ne dostavi točne podatke o očitanju uređaja, ako ne odgovori pravodobno na upit kupca toplinske energije vezano uz prigovor krajnjeg kupca, ako ne osigura sustav za daljinsko očitanje u utvrđenim rokovima ili ako ne postupa prema rješenju nadležnog inspektora. Također, prema članku 50. izmijenjenog Zakona, kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1.320,00 do 6.630,00 eura fizička osoba odnosno krajnji kupac za prekršaj ako obavlja preinake na unutarnjim instalacijama, na zajedničkom mjerilu toplinske energije i to bez suglasnosti kupca toplinske energije i opskrbljivača toplinskom energijom, sukladno članku 44. stavku 5. ovoga Zakona.

Novina je i da prema članku 24. Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama zakona o tržištu toplinske energije s konačnim prijedlogom zakona, energetski subjekti koji obavljaju energetske djelatnosti iz članka 6. stavka 1. Zakona o tržištu toplinske energije su dužni uskladiti svoje poslovanje s odredbama tog zakona, do 1. kolovoza 2025. godine, a postupci koji su započeti do stupanja na snagu ovog Zakona nastavit će se i dovršiti sukladno odredbama Zakona o tržištu toplinske energije ("Narodne novine" broj 80/13., 14/14., 102/14., 95/15., 76/18. i 86/19.)

Naposljetku, za zaključiti je da će se novim izmjenama, tako reći, promijeniti epoha dosadašnjeg sustava grijanja i sustava toplinske energije te uvesti jedna nova, primjerenija mjera energetske učinkovitosti.

Ivana Zadro, mag. iur.

Izvori:

"Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama zakona o tržištu toplinske energije s konačnim prijedlogom zakona", Zagreb, ožujak, 2025. godine, Vlada RH;

https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/vazan-korak-prema-ucinkovitijem-grijanju

Zakon o tržištu toplinske energije ("Narodne novine" broj 80/13., 14/14., 102/14., 95/15., 76/18. i 86/19.)

https://www.sabor.hr/hr/sjednice-sabora/prijedlog-zakona-o-izmjenama-i-dopunama-zakona-o-trzistu-toplinske-energije-s