Iako zvuči kao oksimoron, duboko vjerujem u ideju vlastitog neznanja kao početak svake mudrosti. Kao mlađa i nadobudna, nisam bila sretna s tim konceptom, pogotovo prvih pola godine svoje karijere kada je ona Sokratova "Scio me nihil scire" bila utkana u svaki moj nesigurni vježbenički korak.
Oliverova "Dvaput sam umra" mogla bi biti soundtrack mojih prvih, najstresnijih, šest mjeseci karijere, ali preživjela sam (pa me, dakle, i ojačalo) jer sam uvijek imala na umu da zbog toga što ništa ne znam i tek se učim poslu, moram postupati s oprezom i prije kraja svakog radnog dana ugrabiti priliku da ulovim iskusnijeg kolegu da mi provjeri svaki moj uradak prije nego ode van.
Danas kada e-komunikacija upozorava, notificira, urudžbira, dostavlja, radi izvide na razini forenzike, rijetko se tko više sjeća trčanja u poštu u Branimirovu pet do ponoć kao i činjenice da je nekada izvid sudskog predmeta legitimno znao trajati i četiri sata.
Danas kad sustavi za automatizaciju pravne dokumentacije napišu i podnesak i dopis u dva klika na jeziku po izboru, pomalo mi je neugodno reći da mi je to jednom bio izazov. Zahvalna na funkcionalnostima alata za praćenje troškova i generiranje izvještaja o troškovima ponovno sam se, koliko je moguće u našem poslu, rastala od računanja, kao i kada sam s osamnaest odabrala pravo jer „tamo nema matematike“.
Biti vježbenik u današnje vrijeme je bajka, zar ne? Nema hodanja (ni trčanja), nema čekanja, nema gubljenja vremena na trivijalne stvari. Odmah to the point, samo uzbudljive pravne stvari od prvog dana. Simpatično mi je kada, na nekim projektima ili konferencijama, od vježbenika koje susretnem čujem da od prvog dana samostalno rade na kompleksnim due diligenceima i ovim putem čestitam njihovim principalima na hrabrosti. Ne znam znate li, ali neki kažu i da su našli na internetu neke besplatne AI alate za pravnu analizu pa su u svojim zadacima dosta i brzi. Ne bih htjela cinkati, ali čini mi se da to rade bez vašeg znanja.
To što sada veliki broj poslova za nas obavlja tehnologija, ne znači da je potreba za svijesti o vlastitom neznanju i u pogledu tih poslova prestala.
Dapače, daleko prije dovršenja nekog pravnog zadatka korištenjem legal tech alata dijelimo informacije s vanjskim sustavima o kojima potencijalno ne znamo previše i već tu stoji potencijal za nastanak štete o kojem moguće ne brinemo dovoljno. Kad bismo parafrazirali Sokrata i prilagodili ga današnjem vremenu, gore spomenuta izreka bi mogla glasiti nekako ovako: „Svjestan sam da moji postupci mogu nanijeti veliku štetu mom poslodavcu i našim klijentima“. Ovako dugačka nikada neće steći status slavne sentence, no barem njezina ideja trebala bi biti početak i kraj svakog zadatka današnjeg pravnika početnika, no za to trebamo prvo sebi, a onda i mlađim kolegama osvijestiti kontekst u kojem rade.
Nove osnove koje trebamo naučiti svoje vježbenike miljama su daleko od legendarne šestorke iz davnih dana - ZPP, ZOO, ZOR, ZTD, ZV i ZZK. Danas ne samo da tehnologija na brz i efikasan način prezentira sve varijante i kombinacije propisa, već AI temeljem tih propisa generira sve točnije analize i zaključke temeljem istih.
Ono što su danas osnove, nekada se smatralo uskom specijalizacijom i donekle je i očekivano da mnogima od nas još uvijek nije prirodno prvi tjedan s vježbenikom razgovarati o konceptu intelektualnog vlasništva, poslovne tajne i zaštite osobnih podataka.
Iako na prvu zvuči naopako, zbog korištenja tehnologije u poslovanju, u današnje doba upravo lex specialis daju širi kontekst u kojem bi se trebao obavljati bilo koji pravni zadatak i time postaju – nova osnova.
Naravno da nije potrebno niti je izvedivo duboko poznavanje tematike odmah od prvog dana, ali prije početka rada koji uključuje korištenje legal tech alata, mora postojati barem generalna predodžba o:
I dok je prije dvadesetak godina bilo normalno da se najmlađim vježbenicima uglavnom bavi uredsko administrativno osoblje i poneki vježbenik (bez pravosudnog, dakako), želimo li danas razviti kvalitetan kadar, moramo prihvatiti činjenicu da su vremena linearnog učenja daleko iza nas.
Danas u poslovnom svijetu sve više vrijedi ona stara afrička "it takes a village" pa tako u razvoj od samog početka moraju biti uključeni i stariji kolege na različitim razinama (uključujući i partnere), administratori sustava (interni ili vanjski), IT security officer i DPO (interni i klijentov) te pojedinci iz različitih dijelova organizacije klijenata.
Veseli me što ćemo, makar iz ovih razloga, sve manje imati vježbenike koji nisu u životu razgovarali s partnerima u svom uredu niti bili u izravnoj komunikaciji s klijentom. Shvaćanje šire slike i osnovnih postavki internog i vanjskih sustava u kojima bi vježbenici trebali raditi primarni je interes i ulaganje poslodavca te se ne bi smjelo gledati kao neproduktivno iskorišteno vrijeme.
Pritom svakako pokušajte naći vježbenike koji žele i vole učiti; danas ima različitih tečajeva, konferencija i radionica na kojima će čuti stvari za koje ni sami niste znali da Vam mogu dobro doći u poslu. Platite im kotizaciju i neka odu u sklopu radnog vremena, naravno.
Povedite svog vježbenika na veliki sastanak na kojem će jedva što razumjeti, ali nije li i bit razvoja učenje od osoba koje imaju više znanja od nas?
Koliko god zvuči disperzirano i konfuzno, svi ti manji fragmenti jednog dana će sjesti na svoje mjesto i nastat će čvrsta osnova za daljnji razvoj tog vašeg vježbenika u odvjetnika.
Razvijajući mlade ljude u sigurnom okruženju dajete im autonomiju, osjećaj kompetencije te osjećaj povezanosti, što predstavlja tri osnovne psihološke potrebe kada govorimo o poslu.
Čak i ako vam razvoj zdrave radne sredine i okupljanje tima zadovoljnih ljudi i nije na listi osobnih prioriteta, zadovoljstvo ljudi može biti i strateška odluka. Naime, kažu psiholozi da, kada su gore navedene potrebe zadovoljene, kod zaposlenika raste motivacija, angažiranost i osjećaj zadovoljstva, a time i, svima nam draga, produktivnost.
S obzirom da je jasno da prije početka uvođenja novih mentorskih programa u našim organizacijama treba prvo zaviriti u sebe i riješiti se nekih zastarjelih pogleda na razvoj mlađih kolega, završit ću oksimoronom kako sam i počela; u fokusu tehnološke transformacije odvjetništva trebala bi prvenstveno biti njegova humanizacija.
Stavovi izneseni u kolumnama osobni su stavovi autora i ne predstavljaju nužno stav organizacije u kojoj su zaposleni ili uredništva portala IUS-INFO.