c S
Kolumna

Kako će zajednička europska nabava oružja izgledati?

izv. prof. dr. sc. Marko Turudić izvanredni profesor na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu
01.04.2025

Zadnjih nekoliko godina obilježili su događaji koji su na veći ili manji način razbili neke važne iluzije: pandemija COVID-19 razbila je iluzije sigurnih međunarodnih opskrbnih lanaca, ruska agresija na Ukrajinu razbila je iluzije Europe kao kontinenta bez rata (iluzije koje iz nekog razloga nisu razbijene agresijom na Hrvatsku, Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu i Kosovo 1990-ih), a stavovi nove administracije novog (starog) predsjednika Trumpa o agresiji na Ukrajinu, vojnoj pomoći Ukrajini, Kanadi, Grenlandu, Panamskom kanalu, državama članicama NATO saveza i njihovom izdvajanju za obranu, NATO savezu u cijelini, pa i EU u cjelini – donekle su razbili iluzije o transatlantskom gospodarskom i sigurnosnom partnerstvu.

EU će problem opskrbnih lanaca pokušati riješiti jačanjem vlastitih proizvodnih kapaciteta i orijentiranjem na sirovine iz ”prijateljskih” zemalja koliko je to moguće. Ali – što je sa sigurnošću i gubitkom interesa najvećeg saveznika za sigurnost i obranu Europe? Države članice u posljednih nekoliko mjeseci deklariraju namjeru povećanog izdvajanja za obranu (neke države članice još uvijek nisu dostigle ni prijašnji cilj od obrambenog proračuna u iznosu od 2% BDP-a, dok se sada već govori o 5%!), ali ovdje se javlja nekoliko problema; od koga kupiti oružje, je li i dalje opravdano i razborito u ovoj dosadašnjoj količini i opsegu kupovati oružje iz Sjedinjenih Američkih Država te kako povećati izdvajanja za obranu a i dalje zadovoljiti kriterije fiskalne odgovornosti iz Maastrichta?

Prošli tjedan Europska komisija (EK) pokušala je dati odgovore na neka od navedenih pitanja – objavom Zajedničke bijele knjige za europsku obrambenu spremnost 2030 – kolokvijalnog naziva ”Spremnost 2030”.1

Glavni cilj ovog dokumenta je stvoriti preduvjete za značajan rast borbene spremnosti država članica i jačanje vojne industrije unutar EU-a do 2030. godine. Ovo ne treba shvatiti kao stvaranje nadnacionalnih vojnih zapovjednih lanaca (takva mogućnost se izričito odbacuje na stranici 5.), već jačanje obrambeno-industrijskih i vojnih kapaciteta unutar postojećih nacionalnih vojnih struktura.

Jedan od glavnih alata u ostvarenju ovih ciljeva bit će postupci nabave oružja i municije. Možda je manje poznato kako postoji zasebna Direktiva koja propisuje upravo javnonabavne postupke za potrebe obrane i sigurnosti2, koja će izgleda sve više i više biti u primjeni.

Ipak, postupke nabave za obranu ne treba gledati jednosmjerno ili jednodimenzionalno. ”Spremnost 2030.” nabavu u obrani stavlja kao centralnu točku više paralelnih smjerova jačanja EU obrambenih kapaciteta – kroz širenje industrijske baze, olakšavanje razvijanja vlastitih obrambenih tehnologija, ali i nastavak pomoći Ukrajini – pa čak i nalaženja načina kako Ukrajina može pomoći – EU-u.

”Zajednička” nabava

Europska komisija ističe kako je nedostatak suradnje doveo do neučinkovitosti u razvoju obrambenih sposobnosti i nametnuo dodatne troškove svim državama članicama, a niska i rascjepkana obrambena potrošnja država članica vrlo negativno utječe na inovacije koje su ključne za buduće obrambene sposobnosti.3 Opseg, trošak i složenost takvih inovativnih obrambenih projekata nadilaze pojedinačne kapacitete država članica, stoga bi koordinirano djelovanje uz potporu čitavog skupa alata EU-a olakšalo i učinilo nabavu ekonomičnijom i potaknulo povećanje europskih obrambenih industrijskih kapaciteta, jačajući tehnološku bazu, uključujući inovacije obrambene tehnologije.4 Ovo je posebno važno za nabavu velikog broja 'potrošnog materijala' kao što su streljivo, projektili i dronovi.

Poticanje višegodišnjih ”okvirnih” ugovora za nabavu vojne opreme

Ističe se kako su ”dugoročne narudžbe” najbolji način za povećanje predvidljivosti za europsku obrambenu industriju i osiguravanje dugoročnih ulaganja u proizvodne kapacitete privatnog obrambenog sektora, stoga je nužno ojačati dijalog s industrijom kako bi im se dao bolji uvid u dugoročne obrambene potrebe država članica ali i kako bi se bolje predvidjele potrebe samih proizvođača oružja.5

Pojednostavljivanje pravila obrambene nabave

Ističe se nužnost regulatornog pojednostavljivanja pravila i postupaka za nabavu obrambenih proizvoda, što znači da uskoro možemo očekivati izmjene obrambene javnonabavne direktive.6 Također, ističe se nužnost preispitivanja utjecaja politika i propisa EU-a koji nisu specifični za obranu na samu obrambenu industriju.

Novi financijski instrument za nabavu u obrani

Komisija predlaže novu Uredbu na temelju koje bi se državama članicama davali zajmovi za nabavu oružja. Pravni instrument naziva ”Sigurnost i djelovanje za Europu” (Security and Action for Europe - SAFE) raspolagao bi sa 150 milijardi eura koje bi se koristile za zajmove koji bi se dodjeljivali za zajedničku nabavu bar dvije države članice, države članice i članice EFTA-e, države članice i članice Europskog ekonomskog prostora, ili države članice i Ukrajine.7

Nabava oružja za Ukrajinu

Izravna potpora ukrajinskoj obrambenoj industriji najučinkovitiji je i najisplativiji način potpore ukrajinskim vojnim naporima, osobito kroz izravne narudžbe od ukrajinske obrambene industrije od strane država članica za donacije Ukrajini.8 Također, već spomenuti SAFE instrument omogućio bi ukrajinskoj obrambenoj industriji sudjelovanje u zajedničkim nabavama na istoj osnovi kao i proizvođačima iz  EU.9

Ovo je posebno važno jer Ukrajina danas koristi svoje ratno iskustvo za stalne vojne inovacije do te mjere da je postala jedan od vodećih svjetskih inovatora u vojnoj tehnologiji.10 Bliža suradnja između ukrajinske i europske obrambene industrije omogućila bi prijenos znanja o tome kako najbolje iskoristiti inovacije za postizanje vojne nadmoći na bojnom polju, uključujući brzo povećanje proizvodnje.11


Stavovi izneseni u kolumnama osobni su stavovi autora i ne predstavljaju nužno stav organizacije u kojoj su zaposleni ili uredništva portala IUS-INFO.