U ovoj sam rubrici već zagovarao napuštanje natječajnog modela izbora na ustavnosudske i najviše pravosudne položaje. U ovoj kolumni iznosim glavne konture mogućeg izbora sudaca Ustavnog suda Republike Hrvatske putem modela ovlaštenih predlagatelja.
Pritom bi se izbor i dalje obavljao u Hrvatskom saboru (parlament je jedino prikladno mjesto za izbor ustavnih sudaca), dvotrećinskom većinom.
Ovlašteni predlagatelji bili bi:
a) Vlada Republike Hrvatske, koja ujedno predstavlja parlamentarnu većinu
b) kvalificirana saborska manjina, u okviru oporbenih zastupnika
c) Predsjednik Republike
d) Vrhovni sud Republike Hrvatske
e) Državno odvjetništvo Republike Hrvatske
f) pravni fakulteti
g) pravničke komore osnovane zakonom (odvjetnička, javnobilježnička).
Za daljnje razmatranje ostaju pitanja koja bi bila adekvatna kvalificirana manjina pod b), te koju bi kvotu predloženih kandidata dobio pojedini ovlašteni predlagatelj ili njihova skupina. Ni jedna kvota ne mora biti iskorištena u cijelosti. Potrebno je propisati i način odabira kandidata ovlaštenih predlagatelja navedenih pod b), d), e), f) i g), eventualno uz upućivanje na dodatno autonomno uređenje tog pitanja u nekima od spomenutih institucija. Okvirno, ukupno mogući broj kandidata bilo bi dobro ograničiti približno na broj dvostruko veći od broja ustavnih sudaca.
Nijedan ovlašteni predlagatelj ne bi imao monopol na predlaganje kandidata pojedine afilijacije. Suce, (državne) odvjetnike i profesore mogu predlagati i politička tijela, kao što mogu predlagati istaknute pravnike u gospodarstvu, upravi i dr.
Prije podnošenja kandidature, ovlašteni bi predlagatelj od kandidata pribavljao privolu za kandidiranje i životopis, uz ostalu potrebnu dokumentaciju.
Vjerujem da predloženi model dovoljno uravnotežuje kriterije političke i stručno-profesionalne legitimacije ovlaštenih predlagatelja. Na koncu, na umu je dobro imati i da mogućnost samokandidiranja za položaje poput ustavnosudskog komparativno nije prevladavajuća.
Stavovi izneseni u kolumnama osobni su stavovi autora i ne predstavljaju nužno stav organizacije u kojoj su zaposleni ili uredništva portala IUS-INFO.