c S
U središtu

Kratki prikaz novog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima

07.12.2023

Trenutno se u proceduri u Hrvatskom saboru nalazi novi Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima. Autorica u članku ukratko izlaže najvažnije novosti koje bi Zakon trebao donijeti, s posebnim osvrtom na obvezu javne objave svih sudskih odluka kojima se završava postupak.  

Izradi ovog zakonskog prijedloga prvenstveno se pristupilo radi propisivanja obveze javne objave svih sudskih odluka kojima se postupak dovršava, što je jedna od mjera koje su propisane Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026.1 Naime, Nacionalnim planom je predviđeno razvijanje alata za javnu objavu i pretraživanje odluka sudova kako bi se ojačala transparentnost i dostupnost sudskih odluka javnosti te donošenje osnove za izradu podzakonskog akta kojim će se detaljnije propisati način anonimizacije, objave i pretraživanja anonimiziranih sudskih odluka, kojeg bi ministarstvo trebalo donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona. Odluke bi se objavljivale na posebnoj mrežnoj stranici uz prethodnu anonimizaciju i poštivanje pravila o zaštiti osobnih podataka. Trenutno se objava odabranih sudskih odluka provodi kroz sustav Vrhovnog suda RH (SupraNova) te je baza ograničenog opsega, a anonimizaciju provode sudski službenici. Ovako bi se podigla razina transparentnosti pravosudnog sustava i osigurala kvalitetnija analiza sudskih presuda, što bi u krajnosti osiguralo kvalitetnije ujednačavanje sudske prakse.

Za anonimizaciju sudskih odluka na portalu SupraNova, Vrhovni sud RH je objavio Odluku o objavi i anonimizaciji sudskih odluka od 16. veljače 2018. godine. Prema ovoj odluci podaci koji se anonimiziraju u građanskim i upravnim postupcima su:

-          podaci o stranci koja se pojavljuje u postupku (fizičke osobe, pravne osobe te fizička osoba koja djeluje u ulozi predstavnika pravne osobe kao trgovačkog društva)

-          podaci o punomoćniku stranke (odvjetnik, javni bilježnik te neka druga fizička osoba)

-          podaci o zakonskom zastupniku stanke

-          podaci o svjedoku

-          podaci o rođaku, prijatelju, susjedu stranke i dr.

-          podaci o službenoj osobi (sudski vještak, sudski tumač, socijalni radnik, psiholog, pedagog, defektolog, liječnik i dr.) čije sudjelovanje predstavlja izvršavanje službene dužnosti

Treba spomenuti da je Vrhovni sud 5. srpnja 2023. donio Uputu o izuzimanju od anonimizacije za trgovačke sudove gdje su trgovački sudovi izuzeti od postupka anonimizacije osim ako je isključena javnost (u slučaju ako to zahtijevaju interesi morala, javnog reda ili državne sigurnosti, radi čuvanja vojne, službene ili poslovne tajne, radi zaštite privatnog života stranke i zdravlja ljudi).

U kaznenim i prekršajnim postupcima anonimiziraju se sljedeći podaci:

-          podaci o stranci koja se pojavljuje u postupku kao fizička osoba (osumnjičenik, okrivljenik, optuženik, oštećenik)  i ostalim osobama (punomoćniku stranke, zakonskom zastupniku stanke, svjedoku, rođaku, prijatelju, susjedu stranke i dr., službenoj osobi čije sudjelovanje predstavlja izvršavanje službene dužnosti)

-          podaci o stranci koja se u postupku pojavljuje kao Republika Hrvatska i državno tijelo Republike Hrvatske, jedinice lokalne i područne samouprave, ustanove, javno trgovačko društvo i druge pravne osobe kojima je osnivač Republika Hrvatska, udruga, politička stranka, vjerske i sindikalne organizacije.

-          podaci o fizičkoj osobi koja je zastupnik prethodno navedenih tijela.

Od podataka navedenih osoba anonimiziraju se ime, prezime i adresa fizičke osobe, datum i mjesto rođenja, JMBG, OIB, broj osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole, brojevi svih ostalih osobnih dokumenata, police osiguranja, registarske oznake vozila, broj telefona, naziv i sjedište pravne osobe, državnog tijela, tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave, ustanove, javnog trgovačkog društva, udruge i sindikata, bankovni računi, e-mail adrese te URL/web adrese.2 Ne bi se trebali anonimizirati podaci o pravnim osobama kojima je osnivač Republika Hrvatska, a koje imaju djelatnost državnog monopola (Hrvatska elektroprivreda, Hrvatske ceste, Hrvatske vode, Hrvatska pošta, Hrvatske željeznice, Hrvatske šume te zračne, morske i riječne luke).

Nadalje, predviđeno je i propisivanje posebnih uvjeta za suce koji rade na predmetima nasilja u obitelji. Godišnjim rasporedom poslova odredili bi se suci i državni službenici za rad na takvim predmetima, a predsjednik suda bi trebao voditi računa da su određeni suci skloni takvim predmetima uz obvezu redovitog stručnog usavršavanja kako bi se osigurala specijalizacija i visoka kompetencija za postupanje. Ova obveza je propisana Akcijskim planom uz Nacionalni plan za ravnopravnost spolova za razdoblje do 2027.

Izmjenama Zakona dodatno bi se uredile odredbe vezane uz zaštitu prava na suđenje u razumnom roku jer je Europski sud za ljudska prava u svojoj praksi ukazao da trenutna odredba Zakona o sudovima nije dovoljno učinkovita zbog toga što se primjenjuje bez mogućnosti podnošenja zahtjeva za isplatu primjerene naknade, pa nema ni odštetni ni preventivni učinak, što je protivno članku 13. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. Stoga se predlaže urediti institut zaštite prava na suđenje u razumnom roku na način da će se u slučaju utvrđenja osnovanosti zahtjeva za zaštitu prava na suđenje u razumnom roku odrediti rok u pravilu od najdulje šest mjeseci, osim ako okolnosti slučaja ne nalažu određivanje duljeg roka, u kojem sudac mora riješiti predmet te će se odmah odrediti i primjerena naknada koja pripada stranci zbog povrede prava na suđenje u razumnom roku. Zbog izmjene instituta zaštite prava na suđenje u razumnom roku, za provedbu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima procjenjuje se da će biti potrebno dodatno osigurati 200.000 € godišnje za isplatu naknada zbog povrede prava na suđenje u razumnom roku. Prema članku 9. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima ukupno određena primjerena naknada u jednom predmetu ne bi mogla iznositi više od 4.650,00 eura.

Nadopunili bi se i uvjeti za status pravosudnih inspektora te bi se promijenile i dopunile odredbe o stalnim sudskim tumačima i vještacima u pogledu postupka imenovanja, osnova za privremene zabrane obavljanja poslova i razrješenja te ovlaštenja za obavljanje poslova vještačenja pravnim osobama, državnim tijelima i specijaliziranim ustanovama.

Zorica Stojanović, mag. iur.

______________________________________________

^ 1 https://planoporavka.gov.hr/

^ 2 Odluka je dostupna na sljedećoj poveznici